نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1527
-
الف
+

زیبایی های «کابل» از دریچه آی فیلم2+تصاویر

دراین گزارش مهم ترین مناطق گردشگری شهر «کابل» را تماشا می کنید.

به گزارش آی فیلم 2، «کابل» از مهم ترین و زیباترین ولایت های افغانستان می باشد که در یکی از موقعیت های کوهستانی این کشور با قدامت بیش از 3500 سال موقعیت دارد.

کابل علاوه بر نقش سیاسی و اقتصادی، دارای ارزش توریستی و تفریحی برای گردشگران جهان بوده که وجود چشم اندازهای طبیعی زیبا و مکان های تاریخی این شهر توجه تمام گردشگران را به خود جلب کرده است.

در ادامه با با زیباترین مکان های تفریحی کابل آشنا می شوید:

«قصر چهل ستون»

قصر «چهل ستون» در زمان شاه زمان در سال 1796 میلادی ساخته شد. بنای اولیۀ آن در گذشته ویران شده و در زمان عبدالرحمن خان دوباره ساخته شد، این قصر به نام های قصر «جهان نما» و «هندکی» نیز یاد می شود.

این قصر از طرف شمال به سرک عمومی چهل ستون از طرف جنوب به نه برجه از طرف شرق کوه منار و از طرف غرب به دارالامان متصل می باشد. 

قصر چهل ستون روی یک تپۀ سنگی قرار دارد و از سنگ مرمر، خشت، سمنت و آهن ساختته شده است. یک آشپزخانه تشناب و حمام در کنار آن به چشم میخورد. اگر به تراس این قصر بروید میتوانید از انجا قسمت اعظم شهر کابل را مشاهده کنید به خصوص قصر دارالامان را که مثل قصر چهل ستون میران می باشد. 

چهلستون

«قصر دارالامان کابل»

یکی دیگر از مکان گردشگری در کابل قصر با شکوه دارالامان می باشد که از بناهای تاریخی کشور افغانستان محسوب می شود. این قصر در فاصله 8 کیلومتری جنوب غربی شهر کابل واقع شده که در زمان «امان الله خان» در حوزه چهاردهی کابل ساخته شد.

قصر دارالامان،کابل

«باغ بابر کابل»

باغ بابر، باغی تفریحی و تاریخی است که در سال 1528 میلادی ساخته شد. این باغ در دامنه کوه شیر دروازه واقع شده است.

در ابتدای باغ کاروانسرای زیبایی است که برای وارد شدن به باغ باید از این مکان عبور کرد. در گذشته کاروانسرا محل رفت و آمد بازرگان ها بوده است.

باغ بابر

«زیارتگاه کارته سخی کابل» 

یکی دیگر از مکان های دیدنی کابل زیارتگاه کارته سخی است که در دامنه کوه آسمایی در منطقه کارته سخی واقع شده است. این مکان به دستور «احمد شاه بابا درانی» ساخته شد. زمانی که خرقه مبارک پیامبر خدا به دستور احمد شاه از بخارا به قندهار انتقال داده می شد، کاروان وی در این مکان اطراق کرده است.

در این مکان که زیارتگاه افراد مشهور تاریخی واقع شده است چندین گنبد و یک چله خانه، سه دروازه ورودی و دیگ سنگی دیده می شود. 

کارته سخی

«منار علم و جهل کابل» 

این منار یادمانی از پیروزی شورش مشهور به ملای لنگ بر ضد نهضت افغانستان ساخته شده است. این منار در فراز تپه کوچک در جوار پارک «احمد شاهی» بنا شده است. سنگ های این مناره مرغوب و بسیار زیبا می باشند.

«آرامگاه تیمور شاه» 

یکی دیگر از جاذبه های کابل ، آرامگاه «تیمور شاه درانی» می باشد؛ تیمور شاه در مشهد به دنیا آمد، پس از فوت احمد شاه درانی به سلطنت نشست؛ این مقبره در جنوب دریای کابل و غرب «لیسه عایشه درانی» واقع شده است.

آرامگاه تیمور

«باغ لطیف» 

این باغ از مکان گردشگری در کابل محسوب می شود که به دستور «عبدالطیف خان» ساخته شد.

باغ لطیف

«مسجد چوب فروشی» 

این مسجد در سال 1303 هجری قمری ساخته شد و به مسجد «نور الاسلام» مشهور بود. این مسجد از گچ، آهن، خشت پخته، چوب و چونه ساخته شده و دارای کمان ها، رواقها و گنبدها می باشد و در جوار آن عمارت گنبدی علیحده واقع شده است.

«قلعه بالاحصار کابل» 

بالاحصار نام قلعه ای رزمی و باستانی در شهر کابل است که در قرن 5 میلادی ساخته شد. این قلعه بر فراز تپه دامنه کوه شیر دروازه در جنوب شرقی کابل بنا شده است.

بالاحصار کابل

«بند قرغه»

بند قرغه در سال ۱۳۳۰ خورشیدی در زمان محمدظاهره شاه (۱۹۳۳ – ۱۹۷۳م) ساخته شده است. این بند در حومه‌ی کابل با فاصله هشت کیلومتری در غرب پایتخت موقعیت دارد.

بند قرغه

دره«پغمان»

« پغمان » یکی از تفرجگاه های کابل بوده که در 25 کیلومتری این شهر واقع شده و در ایام رخصتی خصوصا بهار و تابستان مردم را به سوی خود می‌کشاند.

دره پغمان

سمیه غفوری زاده

نظر شما
ارسال نظر