نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3366
-
الف
+

فرهنگ و عنعنات مردم تاجیکستان در عید قربان

عید قربان یکی از با شکوه‌ترین سنت‌های ملی و مذهبی در میان مردم مسلمان تاجیکستان می باشد.

به گزارش آی فیلم 2، «عید سعید قربان» یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان جهان به شمار می‌آید که مردم کشورهای مختلف بر اساس آداب و رسوم خاص خود آن را تجلیل می کنند.

عید سعید قربان در تاجیکستان با اقامه نماز در تمامی مساجد جامع این کشور، قربانی کردن و مهمانی دادن به صورت باشکوه و با حضور گسترده مردم برگزار می شود.

در گذشته خانواده‌ها به اطفال كلچه، تخم مرغ، چهارمغز و مويز عيدی می دادند اما با توجه به اينكه امروزه مواد غذايی و خوراكه متنوع شده است، اكنون انواع چاکلیت و سامان های بازی نيز بعنوان عيدی به اطفال هديه داده می شود.

مردم تاجیکستان در روز عید قربان «دسترخوان» یا سفره‌های عیدی را با انواع گوناگون غذاها تزئین می‌کنند و با آمدن هر مهمان وی را به نشستن در کنار سفره دعوت می‌کنند.

حلوا، كلچه، نان چپاتی ، چگلدك و سمبوسه از انواع فراورده های آردی است كه هر خانواده تاجيكستانی طرز پخت آن را مي‌داند. انواع شيرينی، ميوه و خشكبار در سفره عيد مردم تاجیکستان به چشم می خورد.

برگزاری مراسم عروسی در سه روز عيدقربان در بين مردم تاجیکستان رواج دارد و زوج‌های جوان سعی دارند با هدف بهره مندی از خير و بركت اين روزها و ضمانت دوام و بقای زندگی شان در اين ايام جشن ازدواج خود را برگزار كنند.

در تاجیکستان اطفالی كه در روز عيدقربان متولد می شوند، اگر پسر باشد «قربان» و «قربانعلی» و اگر دختر باشد «قربان گل» نامگذاری می شوند.

دیدار کلان ترها و خواندن آیه‌هایی از قرآن برای شادی روح درگذشتگان، عیادت بیماران و توزیع هدایا بین ایتام و اطفال از دیگر رسوماتی است که مردم تاجیکستان در این روز انجام می‌دهند.

گفتنی است مردم تاجیکستان تا قبل از اقامه نماز عيد قربان و انجام قربانی غذا نمی خورند و سعی می كنند با خوردن غذايی كه با گوشت قربانی آماده شده است به عنوان تبرك افطار كنند.

در پیوند با این خبر بیشتر بخوانید : 

آداب و رسوم مردم تاجیکستان در عید سعید فطر

ع ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر