نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2773
-
الف
+

بزرگداشت «سیدابوطالب مظفری» شاعر پرآوازه افغانستانی در تهران

محفل پاسداشت «سیدابوطالب مظفری» شاعر مطرح افغانستانی با حضور اهالی ادبیات دو کشور افغانستان و ایران در تهران برگزار شد.

چهل و چهارمین شب شاعر ، ویژه پاسداست «سیدابوطالب مظفری» شاعر افغانستانی در تهران برگزار شد.

به گزارش آی فیلم2، «محمد سرور مولایی» شاعر افغانستانی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه اگر تمام اشعار مظفری را بخوانید او را به همانند من ستایش خواهید کرد، اظهار داشت: به عنوان یک برادر بزرگتر و یا پدر به خودم می‌بالم که چنین شاعری را به جامعه ادبی مهاجرت تقدیم کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ابوطالب و دوستانش قدم به قدم سنگرهای کشور میزبان را فتح کردند، گفت: مظفری نزدیک به 40 سال است که در ایران است. من وقتی بعضی از یادداشت هایش را می‌خوانم می‌بینم کلامش خوب است، اما دلم می‌سوزد که چرا آنها را بسط و گسترش نداده است.

وی با بیان این جملات که عرفان و زهد دو گونه دارد، افزود: یکی انزوا و تنهایی در غار یا صومعه نشینی و دیگری عرفان حماسی است که آیت الله جوادی آملی درباره‌اش صحبت‌هایی کرده است. به نظر من خاکی بودن استاد مظفری به خاطر این نوع عرفان است که آن را از شاعران کشورش چون مولانا و سنایی وام گرفته است.

«وحید جلیلی» شاعر ایرانی نیز طی اظهاراتی در این مراسم گفت: به نظرم نخبگان ایران و افغانستان باید جدی تر به هم نزدیک شوند و نمی توان به صرف جلسات و کلمات محبت آمیز بسنده کرد.

وی با این پرسش که پس چه کسی باید این خاکریز بینمان را بردارد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری ایران هم در جلسه شعرخوانی شاعران به محمدکاظم کاظمی شاعر افغان فرمودند: « چنین حرفهایی را باید دامن بزنید که از زمزمه به فریاد تبدیل شده و علاجی برای این درد بشوند.»

وی در پایان سخنانش گفت: به هر حال باید  فکری به حال این دو ملت با این همه اشتراکات کرد. نباید از فکرهای خطیر و جسورانه ترسید؛ حتی یکی شدن کشورهایمان.

«اسماعیل امینی» شاعر و منتقد ، با تاکید بر اینکه شاعران افغانستانی مشکلی که امروز شاعران جوان ما دارند را ندارند، گفت: این مشکل فقر اندیشه است. متاسفانه شعر خیلی از شاعران جوان ما امروز سست زبان است و بیان روزنامه نگاری دارد. در این میان تلاش حرفهای آقای مظفری در چنین فضایی برای پاسداری از شعر فارسی ستودنی است.

«سیدابوطالب مظفری » هم در این مراسم اظهار داشت: در سال‌های گذشته تربیت و مشرب کم توقعی را برای خود در نظر گرفتم نه به خاطر شکست نفسی، بلکه به این علت که راحت باشم.

مظفری ادامه داد: امروزم ما با نسلی از مهاجرین در ایران روبرو هستیم که متولد ایران هستند و آن خاطره و تجربه حضور در افغانستان که ما داشتیم را ندارند و حتما باید برای این نسل سبک فکری جدید داشته باشیم . اگر برای ما پاسداشت هم نگیرید مشرب خودمان را تعیین کرده‌ایم اما اگر برای این جوانها کاری کنید کارِ کارستان کرده‌اید.

گفتنی‌ است که در این مراسم تعدادی از شاعران و فعالین فرهنگی ایرانی نیز به جایگاه بالای استاد مظفری در شعر و ادبیات اشاره کرده و بر نزدیکی هر چه بیش‌تر نخبگان فرهنگی افغانستان و ایران، تاکید کردند.

ب م

نظر شما
ارسال نظر