نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2703
-
الف
+

«عبدالله عبدالله»: درگذشت «رضا براهنی» یک ضایعه کلان در حوزه ادب و زبان فارسی دری است

«عبدالله عبدالله»، سیاستمدار سرشناس افغانستان، درگذشت «رضا براهنی»، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی ایران را تسلیت گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «عبدالله عبدالله»، ضمن تسلیت درگذشت زنده‌یاد «رضا براهنی» نوشت براهنی، از نویسندگان طراز اول زبان فارسی و ایران بود و مرگ او ضایعه‌ای کلان در حوزه ادب و زبان فارسی دری است.

او در این پیام تسلیت طی رشته توئیتی چنین نوشت: سوگمندانه «رضا براهنی»، شاعر، منتقد ادبی و نویسنده برجسته زبان فارسی در سن ۸۶ سالگی در تورنتوی کانادا دیده از جهان فروبست. براهنی، از نویسندگان طراز اول زبان فارسی و ایران بود. مرگ وی یک ضایعه کلان در حوزه ادب و زبان فارسی دری است.

با کارها و نام رضا براهنی هنگامی‌که متعلم صنف یازدهم مکتب در کابل بودم، آشنا گردیدم. سیداسماعیل خزاعی، استاد زبان و ادبیات فارسی دری ما در لیسه نادریه، که بعد از انقلاب هفت ثور زندانی و به شهادت رسید، خوانش کتاب «طلا در مس» رضا براهنی و دیدار با لطیف ناظمی، استاد برجسته دانشگاه کابل را به عنوان کار خانگی روزهای رخصتی تجویز کرد.

کتاب «طلا در مس» را از کتاب‌خانه عامه دریافت کردیم و به دیدار استاد ناظمی به دانشگاه کابل رفتیم که با جبین گشاده منابع مورد نظر را به معرفی گرفت و متنی نیز نوشت. از آن زمان به بعد همواره نوشته‌ها و کارهای براهنی را دنبال کرده‌ام. مرگ این چهره شاخص ادبی را به جامعه ادبی- فرهنگی ایران و افغانستان و خانواده‌ براهنی تسلیت می‌گوییم. نام رضا براهنی و کارهای بکر و ماندگار او همواره سرلوح کارهای نقد ادبی و فرهنگی در قلمرو زبان و ادب فارسی خواهد بود. روحش شاد و نامش گرامی باد.» 

از جمله رمان‌های مشهور رضا براهنی (زاده ۲۱ قوس ۱۳۱۴) می‌توان به «آواز کشتگان»، «رازهای سرزمین من» و «روزگار دوزخی آقای ایاز» اشاره کرد، «طلا در مس»، «قصه‌نویسی»، «کیمیا و خاک» و «تاریخ مذکر» نیز از جمله آثاری بودند که رضا براهنی در حوزه نقد ادبی نوشت. در حوزه شعر نیز «خطاب به پروانه‌ها و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم؟» و «اسماعیلِ» او بارها و باها خوانده شدند و مورد بحث قرار گرفتند. 

رضا براهنی از اواخر دهه هفتاد خورشیدی در تورنتوی کانادا اقامت داشت و طبق گفته فرزندش «اکتای براهنی»، پیکرش برای خاکسپاری به ایران منتقل خواهد شد. 

م ا

نظر شما
ارسال نظر