نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3255
-
الف
+

استاد «محمد سرور رجایی» در قطعه 29 شهدای بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد

پیکر مرحوم «محمد سرور رجایی» پس از سال ها تلاش و مجاهدت در عرصه ادب و فرهنگ افغانستان به خاک سپرده شد.

به گزارش آی فیلم 2، پیکر مرحوم «محمد سرور رجایی» از چهره های شناخته شده فرهنگی افغانستانی در ایران، دقایقی قبل در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

گفته می شود بر اساس تصمیم مسئولین جمهوری اسلامی ایران و به منظور ارج نهادن به تلاش های بی دریغ و ارزشمند مرحوم استاد محمد سرور رجایی، نویسنده، پژوهشگر، شاعر و فعال فرهنگی هنری افغانستانی در راستای قرابت و همدلی دو ملت ایران و افغانستان، پیکر وی در قطعه 29 بهشت زهرا در جوار مزار بسیاری از شهدای سرشناس به خصوص «سید مرتضی آوینی» سید شهیدان اهل قلم ایران، به خاک سپرده شده است.

خاکسپاری محمد سرور رجایی

سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان در ایران، در پیامی ضمن ابراز تاسف و تسلیت، درگذشت آقای رجایی را یک ضایعه جبران‌ ناپذیر بر پیکر فرهنگ و ادبیات افغانستان دانسته است.

خاکسپاری محمد سرور رجایی

درگذشت «محمد سرور رجایی» شاعر و نویسنده سرشناس افغانستانی برعلاوه ملت افغانستان، بین فرهیختگان، هنرمندان، شعرا و شخصیت های برجسته ایرانی نیز بازتاب وسیعی داشته است. بر این اساس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در پیامی درگذشت محمد سرور رجایی شاعر افغانستانی را تسلیت گفت.

وی در پیام خود اظهار داشته است: ایران عزیز ما سال‌هاست میزبان گروه بزرگی از شاعران و نویسندگان عزیز همزبان افغانستانی است. این میزبانی و همدلی بدون تردید در رشد شانه‌به‌شانه ادبیات در هر دو سرزمین تأثیر داشته است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، زنده‌یاد محمدسرور رجایی را منشأ خیر و برکت و ایجاد دوستی و مودت میان شاعران و نویسندگان دو کشور خواند و گفت: آرزو می‌کنم که رشته مودت اهالی فرهنگ دو سرزمین عزیز مستحکم‌تر شود چنان که امید و هدف آن عزیز از دست رفته بود.

خاکسپاری محمد سرور رجایی

 محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ایران در واکنش به درگذشت مرحوم رجایی در پیامی ابراز داشت: او میان‌دار جریان شاعران عزیر افغانستانی بود که ایران مفتخر به میزبانی و خادمی آنهاست. 

به گفته وی ، تلاش‌های موثر، بی شائبه و شبانه‌روزی استاد رجایی، سرچشمۀ خیرات و برکات بسیاری است که حتی بعد از رحلتش تداوم خواهد داشت. یقیناً فقدانش ثلمۀ بزرگی است.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران نیز با انتشار پیامی درگذشت محمد سرور رجایی را تسلیت گفته و افزود: یاد و نام و آثار ارزشمند این فعال فرهنگی در ذهن و یاد اهل فرهنگ و هنر و ادب کشورهای فارسی زبان علی الخصوص ایران و افغانستان فراموش نمی‌شود.

خاکسپاری محمد سرور رجایی

خانه کتاب و ادبیات ایران هم در پیامی، درگذشت مرحوم رجایی را تسلیت گفته و افزوده است: محمد سرور رجایی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار اهل افغانستان از ادیبان خستگی‌ناپذیری‌ بود که سال‌ها برای گسترش زبان فارسی و روابط فرهنگی ایران و افغانستان تلاش کرد. خدمات و آثار ارزشمند او در حوزه‌های ادبیات، ایثار و مقاومت به یادگار خواهد ماند و نامش را در تاریخ فرهنگ ایران‌زمین زنده نگاه خواهد داشت.

خاکسپاری محمد سرور رجایی

لازم به ذکر است، مرحوم «محمدسرور رجایی» پس از سال ها تلاش و کوشش در عرصه ادب و فرهنگ افغانستان، صبح روز گذشته 7 اسد/مرداد 1400 بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کرونا در شفاخانه میلاد تهران و در ۵۲ سالگی چشم از جهان فروبست.

خاکسپاری محمد سرور رجایی

استاد «رجایی» متولد ۱۳۴۸ در کابل بود که در سال ۱۳۷۳ به ایران مهاجرت نموده بود. مدیریت خانه ادبیات افغانستان و مدیریت دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری ایران از جمله فعالیت‌های اوست.

همچنین «گل‌های باغ کابل» مجموعه شعر کودکان، «از دشت لیلی تا جزیره مجنون»، «مأموریت خدا» مجموعه خاطرات احمدرضا سعیدی و «در آغوش قلب‌‏ها» (مجموعه شعر و خاطره) از جمله آثار ماندگار مرحوم رجایی هستند.

اخبار مرتبط: 

محمد سرور رجایی ؛ شاعر برجسته افغانستانی در ایران درگذشت

بغض «سروش صحت» برای شهدای دانشگاه کابل

«سرور رجایی»: هنوز راه زیادی مانده است تا مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان را بشناسیم

ح ح

نظر شما
ارسال نظر
نوری

روح استاد محمد سرور رجایی شاد جایش بهشت تسلیت عرض می کنم بخانواده محترم مرحوم و دوستان اهل قلم

خادمی

روحش شاد و یادش گرامی باد خداوند متعال بهشت برین را جایگاهشان کند و صبر جمیل نصیب بازماندگان ایشان بفرمائید آمین

محمد غلامی

دریغ که استاد رفت . جایش خالی ماند