نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1604
-
الف
+

مرحوم «سرور رجایی»: هنوز راه زیادی مانده است تا مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان را بشناسیم

در این گزارش سخنرانی اخیر مرحوم «سرور رجایی» را در مراسم اختتامیه «مسابقه نواهنگ» نظاره گر خواهید بود.

به گزارش آی فیلم 2،  «محمد سرور رجایی» از چهره های شناخته شده فرهنگی مهاجران افغانستان در ایران که در روزهای پسین به علت ابتلا به کرونا در شفاخانه بستری شده بود، صبح امروز دار فانی را وداع گفت.

«محمد سرور رجایی» متولد ۱۳۴۸ در کابل بود که در سال ۱۳۷۳ به ایران مهاجرت می‏‌کند. مدیریت خانه ادبیات افغانستان و مدیریت دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری از جمله فعالیت‌های اوست.

همچنین «گل‌های باغ کابل» مجموعه شعر کودکان، «از دشت لیلی تا جزیره مجنون»، «مأموریت خدا» مجموعه خاطرات احمدرضا سعیدی و «در آغوش قلب‌‏ها» (مجموعه شعر و خاطره) از جمله آثار ماندگار مرحوم رجایی هستند.

وی چندی پیش در مراسم اختتامیه مسابقه نواهنگ شبکه آی فیلم 2 حضور یافته و سخنرانی کرد. 

«محمد سرور رجایی» در این مراسم طی سخنانی با اشاره به ریشه های مشترک ایران و افغانستان گفت: هنوز راه زیادی مانده است تا این مشترکات را بشناسیم.

وی با اشاره به اینکه اگر یک دوست ایرانی ام را بخواهم به افغانستان ببرم کدام ولایت ها را به او نشان خواهم داد اینگونه گفت: پنج ولایت ابتدا به «هرات» می رویم در هراتی که در وجب وجب خاکش یک شاعر مشترک افتخار زبان فارسی نهفته است، بعد به «سمنگان» می رویم که «تخت رستم» قرار دارد سپس به «بلخ» می رویم به ویرانه های زادگاه مولانا، سپس به بامیان و کابل و جای جای وطنم می رویم.

این شاعر افغانستانی بیان کرد: موسیقی این توانمندی را دارد که ما در تهران باشیم و به شهر شهر افغانستان سفر کنیم. زبان موسیقی زبان ترجمه ناپذیری است، زبان هنری همه ملت های آزاده جهان هست.

این چهره فرهنگی مهاجران افغانستان با خوانش دو بیتی «سر کوی بلند دزد پلنگ است صدای گنده و دود تفنگ است» بیان کرد: مثل این دو بیتی سروده های بسیار زیادی بودند که نشان می دهد می توانستیم  ترانه های بیشتری برای موسیقی افغانستان داشته باشیم.

سرور رجایی در پایان با اشاره به اینکه ما در حال حاضر بیش از 200 تصنیف و آهنگ ایرانی و افغانستانی مشترک ما داریم، گفت: موسیقی می تواند قلب های پریشان مهاجران افغانستان را آرامش دهد، موسیقی می تواند ما را به یکدیگر نزدیک تر کند.

سخنرانی کامل مرحوم «سرور رجایی» در مراسم اختتامیه مسابقه نواهنگ را می توانید در بالای صفحه مشاهده نمایید.

لازم به یادآوری است، مرحوم «محمد سرور رجایی» پس از سال ها تلاش و کوشش در عرصه ادب و فرهنگ افغانستان، صبح امروز 7 اسد/مرداد 1400 چشم از جهان فروبست.

اخبار مرتبط: 

محمد سرور رجایی ؛ شاعر برجسته افغانستانی در ایران درگذشت

بغض «سروش صحت» برای شهدای دانشگاه کابل

 

ح ح

نظر شما
ارسال نظر