نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2435
-
الف
+

از فعالیت های فرهنگی «میرزا عبدالغفور یعقوبی» شاعر افغانستانی تقدیر شد

از فعالیت های فرهنگی «میرزا عبدالغفور یعقوبی» شاعر معاصر افغانستان گرامی داشت شد.

به گزارش آی فیلم 2، برای نخستین بار به منظور پاسداشت از فعالیت های فرهنگی «میرزا عبدالغفور یعقوبی» شاعر معاصر افغانستان روز گذشته 16 عقرب(آبان) مراسمی از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ پنجشیر در ولسوالی پریان برگزار شد.

در این محفل، مقامات محلی پنجشیر، کاپیسا، فرهنگیان، فرهیختگان شعر و ادب، نویسندگان، شاعران، متنفذان، بانوان و جوانان شرکت داشتند. 

«محمد امین صدیقی» معاون ولایت پنجشیر پیرامون کارنامه های فرهنگی «میرزا عبدالغفور یعقوبی» گفت: عقوبی شاعر حماسه سرا، دانشمند با نفوذ، صاحب قلم، مهمان دار سخاوت‌مند و از نام نیک در محیط خویش برخوردار است.

«عبدالودود علی مردان» رییس اطلاعات و فرهنگ پنجشیر در مورد زندگی‌نامه و آثار به جا مانده «میرزا عبدالغفور یعقوبی» صحبت کرد و گفت: این شاعر مطرح و معاصر کشور بیش از ده اثر و مجموعه شعری حماسی و عرفانی ارزشمند دارد و نیز مجموعه‌ ای هم به نام «برگ‌های پاییزی» را آماده چاپ دارد.

در این محفل «عبدالواحد هاشمی» رییس اطلاعات و فرهنگ کاپیسا اظهار کرد: گرامیداشت از خدمات شایان شخصیت فرهنگی همچون یعقوبی، برای جلب توجه نسل جوان در حفظ و غنامندی فرهنگ حائز اهمیت است.

وی افزود: سلسله فعالیت های فرهنگی در پنجشیر به ابتکار ریاست اطلاعات و فرهنگ آن ولایت قابل ستایش است و ما شاهد فعالیت های چشمگیر فرهنگی در این ولایت هستیم.

استاد «مقصود حیدریان» نیز طی سخنانی گفت: در شعر یعقوبی الگو های از عشق، عرفان، بومی گرایی و حماسه جان گرفته است و در برخی حالات از حافظ، بیدل، عشقری و حیدری وجودی تاثیر پذیرفته است.

در این مراسم داکتر «محمد اکرم خاموش» شخصیت فرهنگی و مسئول انجمن شعرا و نویسند‌گان کاپیسا، «نصرت الله نصرت»، «مریم پنجشیری»، بانو سما و شماری از شاعران دیگر نیز به خوانش شعر پرداختند. 

«میرزا عبدالغفور یعقوبی» نیز پیرامون ارزش شعر و ادب صحبت کرد و گفت: شعر طراوت ذهنی است که با تنظیم الفاظ و کلمات روی خامه قرار می گیرد و سبب رهنمایی، ارشاد، دعوت، تشویق و ترغیب در اذهان می شود، شعر با انسان پیوند نا گسستنی دارد.

به نقل از باختر، در پایان این محفل تقدیر نامه و تحایفی از سوی رهبری پنجشیر و ریاست اطلاعات و فرهنگ و دیگر نهادها به یعقوبی اهداء شد.

«میرزا عبدالغفور یعقوبی» فرزند «ملا علی ‌داد خان» یکی از یادگاران فرهنگی پنجشیر از دوران جهاد و مقاومت مردم افغانستان است. این شاعر سخنور و گرم بزم، هفتاد و پنج سال پیش، در ۱۶ حوت(اسفند) ۱۳۲۴ خورشیدی، در یک خانواده متدین زاده شد.

م ح

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین