نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
9211
-
الف
+

سفر به منطقه زیبای گردشگری «دنا» در غرب ایران

شهر دنا در جنوب غرب ایران قرار دارد و نام آن برگرفته از رشته‌کوه دنا، بلندترین ارتفاعات رشته‌کوه زاگرس، است.

شهر دنا در شمال ولایت کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران قرار دارد و نام آن برگرفته از رشته‌کوه دنا، بلندترین ارتفاعات رشته‌کوه زاگرس، است.

این شهر که در دامنه رشته‌کوه دنا قرار گرفته آب‌و‌هوایی کوهستانی دارد و در بیشتر روزهای پاییز و زمستان پوشیده از برف است. شهر سی‌سخت یکی از توابع شهرستان دنا است، که به شهر افسانه‌های شاهنامه معروف است، و بخش بزرگی از جاذبه‌های طبیعی شهر دنا در آن قرار دارند. در ادامه از جاذبه های گردشگری دنا بیشتر می‌گوییم.

پیست اسکی دنا
این پیست در یکی از مناطق بکر کوهستانی یاسوج جنب منطقه آب نهر کاکان به فاصله 18 کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است که طول این پیست 600 متر و عرض آن 1500 و همچنین دارای هوتل و رستوران است.

سفر به منطقه زیبای گردشگری «دنا» در غرب ایران

دشت سی سخت

دامنه کوه دنا دشتی سرسبز است و نمایی از قلعه‌های اصلی دنا به نام‌های قزل قلعه، برج آسمانی، موره کل و قاش مستان بر فراز خود دارد؛ همچنین جاذبه‌ای زیبا و مکانی بسیار مناسب جهت تفریح گردشگران عزیز می‌باشد. بهترین فصل بازدید از این مکان، فصول بهار و تابستان است.

سفر به منطقه زیبای گردشگری «دنا» در غرب ایران

دریاچه کوه گل سی سخت

این دریاچه در شمال شرقی شهر سی سخت واقع شده است. دریاچه کوه گل سی سخت در ارتفاعات دامنه نزدیک به قله کوه گل دنا واقع شده است. در ضمن بهترین فصل بازدید گردشگران عزیز فصول بهار و تابستان بوده است و زیباترین زمان آن در اردیبهشت است.

سفر به منطقه زیبای گردشگری «دنا» در غرب ایران
آبشار کوه گل

کوه گل نام قسمتی از طبیعت دنا واقع در نزدیکی شهر سی سخت است که دارای چشمه های آب معدنی، دریاچه های فصلی و دامنه های پوشیده از گُل است؛ همچنین نام رودخانه ای که ازچشمه های فوق سرچشمه می گیرد نیز به همین نام می باشد. این منطقه زیبا در فاصله 8 کیلومتری شرق سی سخت و 44 کیلومتری مرکز ولایت قرار دارد. دهانه شگفت انگیز کوه گل در ارتفاع 3500 متری از سطح دریا، نمایی بسیار زیبا دارد.

سفر به منطقه زیبای گردشگری «دنا» در غرب ایران

آبشار بهرام بیگی

آبشار بهرام بیگی در روستای دلی بهرام بیگی از مربوطات بخش مرکزی دنا در ۵۰ کیلومتری شمال غرب سی سخت و ۷۰ کیلومتری یاسوج، مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

این آبشار از ارتفاعی حدود 35 متر با آب بسیار خنک و گوارا به سمت دره های پر پیچ و خم که پوشیده از درختان چنار و گردو با قدمت چند صد ساله است به سمت دشت های پایین دست سرازیر می شود. پوشش گیاهی متنوع در دامنه این آبشار زیبا زیبایی آن را دو چندان می کند.

سفر به منطقه زیبای گردشگری «دنا» در غرب ایران
آبشار توف شاه

آبشار توف شاه در فاصله 10 کیلومتری ارتفاعات جنوبی منطقه امن حفاظت شده دنا با فاصله 5 کیلومتری از آبشار دره ناری با موقعیت بارز و منحصر به فرد در ارتفاعات صعب العبور و با ارتفاعی حدود 100 متر در موقعیت جنوب غربی قله مورد کل دنا واقع گردیده است.

قله ای که از شهر سی سخت قابل مشاهده نیست، در این محل به راحتی قابل دیدن است. برای رسیدن به آبشار دره ناری منطقه ای زیبا به نام بن رود وجود دارد که دو آبشار دره ناری و توف شاه در آن قرار دارند. این آبشار در ۶ کیلومتری جنوب منطقه امن حفاظت شده دنا با موقعیت طبیعی ویژه و ارتفاع تقریبی ۴۰ الی ۷۰ متر و آب نسبتاً فراوان است که خصوصاً در فصل بهار منظره بسیار جالبی را پدید می آورد.

سفر به منطقه زیبای گردشگری «دنا» در غرب ایران
مراتع مور سلطونی

کمی آن سوی دریاچه های فصلی کوه گل چمنزاری سرسبز قرار دارد که در اواسط ماه حمل/فروردین و ماه های ثور/اردیبهشت و جوزا/خرداد، زیبایی شگفت انگیزی دارد. مور به معنای بیشه زاری در کنار آب است و دلیل نام گذاری این مکان زیبا به این نام وجود چمن زارهایی است که در میان آب های جاری رخ نمایی می کنند.

سفر به منطقه زیبای گردشگری «دنا» در غرب ایران
گردنه بیژن

گردنه بیژن بزرگ با ۳۲۰۰ متر ارتفاع در ۶ کیلومتری شمال شرقی سی سخت، مرتفع ترین گردنه موتر رو در ایران است. این گردنه به یاد پهلوان نامیِ لشکر ایران باستان، بیژن نامیده شد.

در فصل زمستان به خاطر وجود برف در جاده، نمی توان راهی آن جا شد. اما در بهار می توان از میان دیواره های برفی عبور کرد و شاهد زیبایی شگفت انگیز این گردنه بود. همه ساله گردشگران زیادی راهی سی سخت می شوند تا از گردنه بیژن که در گرمای تابستان خنکای نسیمش روح نواز است دیدن کنند.

سفر به منطقه زیبای گردشگری «دنا» در غرب ایران
غار ده شیخ

غار ده شیخ یکی از شگفت انگیزترین غارهای شناخته شده در ایران است، به طوری که به آن لقب «علی صدر 2 » داده اند. طی بررسی های باستان شناسی، بقایای انسانی، حیوانی و سفال از این غار بدست آمده است. بر اساس بررسی های زمین شناسی، شگل گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین شناسی بوده و یک غار آهکی طبیعی است. این غار 135 سال قدمت دارد. وجود چهار دهانه ورودی که از داخل بسته شده اند دالان های مسکونی و آبراهه های زیبا و سه دالان به زیبایی های این غار افزوده است.

سفر به منطقه زیبای گردشگری «دنا» در غرب ایران
چشمه میشی

چشمه میشی از جاذبه های طبیعی شهر یاسوج است که در چهار کیلومتری شمال شرقی شهر سی سخت قرار دارد و یکی از پرآب ترین و خنک ترین چشمه های زاگرس بوده که آن را چشمه «بشو» نیز می نامند. سردی آب این چشمه به حدی است که تا فاصله 800 متری از محل جوشش نمی توان دست را در آن نگه داشت.

سفر به منطقه زیبای گردشگری «دنا» در غرب ایران
کوه دنا

دنا بلندترین قله رشته کوه های زاگرس در باختر ایران و در باختر مرکز فلات ایران است. ارتفاع این قله ۴۴۴۸ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سی سخت جای گرفته است. بارش سالانه در این قله از ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی متر است و رودهای چندی نیز از آن سرچشمه می گیرند.

سفر به منطقه زیبای گردشگری «دنا» در غرب ایران

در پیوند با این گزارش بیشتر بخوانید:

مکان های دیدنی «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان+ تصاویر

با «خجند» عروس افسانه ای دنیا بیشتر آشنا شوید+تصاویر

ولایت زیبای خَتلان تاجیکستان را بشناسید+تصاویر

«مسجد کبود مزار شریف» ؛ جایگاه همدلی و وحدت مردم افغانستان

سفر به «سمرقند» ؛ دیار نام آشنای فرهنگ و ادب پارسی + تصاویر

ولایت کوهستانی و زیبای سرپل را بیشتر بشناسید + تصاویر

ولایت فاریاب در شمال افغانستان را بیشتر بشناسید + تصاویر

ولایت زیبا و تاریخی «غزنی» مهد دانشمندان بزرگ تاریخ را بیشتر بشناسید + تصاویر

سفر به کوهستان افسانه ای «پامیر» در تاجیکستان + تصاویر

ولایت زیبا و کوهستانی «ارزگان» را بیشتر بشناسید + تصاویر

ح ح

نظر شما
ارسال نظر