نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
451
-
الف
+

به یاد زنده یاد «پروانه معصومی»

در این گزارش سکانسی از سریال های «پلیس جوان»، «ملکوت» و «یوسف پیامبر» با بازی زنده یاد «پروانه معصومی» مشاهده می کنید.

«سکینه کبودرآهنگی» بازیگر سینما و تلویزیون ایران که با نام هنری «پروانه معصومی» شناخته می‌شد در تاریخ 11 حوت (اسفند) سال 1323 در تهران متولد شد.

وی تحصیلاتش را در دانشکده‌ زبان‌های خارجی دانشگاه شهید بهشتی به اتمام رساند و در سال 1350 با ایفای نقش در فلم کوتاه «سفر» قدم به عرصه‎ تصویر گذاشت.

زنده یاد معصومی در این دوران در فلم هایی چون «بی تا»، «رگبار»، «شهر قصه»، «غریبه و مه» و «کلاغ» ایفای نقش کرد و بعد از آن چند سال هیچ نقشی را بازی نکرد و بعد از انقلاب دوباره به دنیای بازیگری بازگشت.

اولین تجربه جدی پروانه معصومی بعد از انقلاب اسلامی ایران مربوط به سال 1363 و بازی در فلم «گلهای داوودی» ساخته «رسول صدعاملی» است که بازیگریانی چون «داوود رشیدی»، «جمشید مشایخی»، «بیژن امکانیان» و… همبازی بود.

سریال «کوچک جنگلی» به کارگردانی «بهروز افخمی» در سال 66 اولین تجربه بازیگر پروانه معصومی در دنیای تلویزیون است که در نقش جواهر در این سریال ایفای نقش کرد اما بازی در سریال« امام علی (ع)» نقطه عطفی در کارنامه بازیگری او بود.

«پلیس جوان»، «تا صبح»، «یوسف پیامبر (ع)»، «ماه عسل»، «ملکوت»، «راز پنهان»، «مینو» و فلمهایی چون «ناخدا خورشید» ، «ملاقات»، «سال‌های خاکستری»، «مسافر ری»، «وعده‎ دیدار»، «سفر به هیدالو» و «ساکن خانه‎ چوبی» به نقش‌آفرینی پرداخته‌ است.

از جمله افتخارات این هنرمند، می‌توان به دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فلم‌های «گل‌های داوودی» (1363)، «شکوه زندگی» (1366) و «جهیزیه‌ برای رباب» (1366) اشاره کرد.

سرانجام این هنرمند ایرانی در تاریخ 6 قوس (آذر) 1402به عمر 79 سالگی بر اثر عفونت ریوی دار فانی را وداع گفت.

لازم به ذکر است سریال «یوسف پیامبر» با هنرمندی این بازیگر کهنه کار هر شب ساعت 20:00 به وقت تهران، 21:00 به وقت کابل و 21:30 به وقت دوشنبه تاجیکستان از شبکه آی فیلم2 نشر می شود.

در ویدیوی فوق سکانسی از سریال های «پلیس جوان»، «ملکوت» و «یوسف پیامبر (ع)ر» با بازی هنرمندانه زنده یاد «پروانه معصومی» را مشاهده می کنید.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر