نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
681
-
الف
+

سبک های موسیقی نوروز از زبان «هوشنگ جاوید»

«هوشنگ جاوید» کارشناس ادبیات و موسیقی، سبک های موسیقی نوروزی را تشریح کرد.

 به گزارش آی فیلم 2، داکتر «هوشنگ جاوید» کارشناس ادبیات و موسیقی با حضور در ویژه برنامه «ارغوان» ویژه نوروز 1402 از سبک های موسیقی نوروزی گفت.

وی در تشریح سبک های موسیقی نوروزی عنوان کرد: در آئین نوروزی، موسیقی می تواند به دسته های مختلف تقسیم شود، به حیث یک پژوهشگر حوزه موسیقی، این دسته بندی ها را در 8 دسته تقسیم می کنم. موسیقی نیایش و توسل اولین دسته بندی است؛ این دسته صنعت هایی دارد که آفرین خوانی یکی از این صنعت ها می باشد. آفرین خوانی یعنی یاد گذشتگان که این فرهنگ همچنان در بین مردم رواج دارد.

هوشنگ جاوید افزود: ستایش نوروز و بهار دسته دوم است که ترانه های بهاری و وصف طبیعت از جمله آن می باشد. دسته سوم موسیقی های مژده بخشی است؛ این دسته از موسیقی را چوپان ها در گذشته پایه گذاری کرده و با رفتن به طبیعت آمدن بهار را به مردم بشارت می دادند.

نامبرده در ادامه افزود: بخش چهارم آوازهای فردی می باشد که در گام اول لالایی های مادران در نوروز است. بخش پنجم آوازهای همیاری است؛ در گذشته مردم برای کمک به باغبان های سالخورده، شروع به شخم زدن زمین ها می کردند و در این حین آوازهای دسته جمعی سر می دادند. همچنین ترانه ها و دوبیتی های عاشقانه از دیگر بخش های این دسته بندی است که زیبایی های خاص خودش را دارد.

داکتر جاوید در پایان ضمن اشاره به سبک های دیگر در عرصه موسیقی نوروز گفت: خرده نمایش های آئینی دسته دیگری در این عرصه است و در آخر موسیقی سال تحویل را داریم که نقاره زنی از جمله کارهای این دسته از موسیقی است.

«هوشنگ جاوید» زاده 14 خرداد (جوزا) ۱۳۳۸ در تهران، پژوهشگر موسیقی است که در رشته فلمبرداری و نورپردازی از دانشکده صدا و سیما فارغ‌التحصیل شده است.

او یکی از برجسته‌ترین پژوهشگران موسیقی نواحی و بنیانگذار جشنواره‌های مختلف موسیقی نواحی و آیینی در ایران است که کتاب ها و مقالات بسیاری از وی به نشر رسیده است.

ع ا/ح ح

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین