نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1054
-
الف
+

پارچه «آن کیست که از روی کرم» با صدای خواننده محبوب افغانستان

در این ویدیو شنونده پارچه «آن کیست که از روی کرم» با صدای «وحید قاسمی» هستید.

به گزارش آی فیلم 2 ، «وحید قاسمی» از آوازخوان معروف افغانستان است که آموزش‌های نخستین، متوسط و برتر را در مکتب سردار جانخان، لیسه نادریه و فاکولته ادبیات دانشگاه کابل فراگرفته‌ است. 

وی اساسات موسیقی شرقی را از کاکای خود استاد «یعقوب قاسمی» و پدرش «یوسف قاسمی» آموخته  ولی به گفته خودش ابتدایی ترین آموزشها پیرامون موسیقی غربی را از استاد «سرمست» و تئوری موسیقی غربی، اساسات آرمونی و اکورد را از «ببرک وسا» فرا گرفته است.

استاد قاسمی کار هنری خود را در سال 1356 خورشيدی با تشکيل گروه موسيقی به نام «شاين» در همکاری با «عبدالله قاسمی»، «قاسم قاسمی» و «توريالی نواز» در کابل شروع کرد.

قاسمی در تلاش برای بازآفرینی موسیقی سنتی افغانستان و حفظ این گونه موسیقی که تاریخ و سازنده روشنی ندارد به سراغ هنرمندان اصیل، نوازندگان سازهای قدیمی و خوانندگان آوازهای فولکلور افغانستان می‌رود و صدای آن‌ها را ضبط می‌کند.

وی در بازخوانی آوازهای فولکلوریک افغانستانی شهرت دارد.

«زیر و بم موسیقی اصیل بدخشان، هرات و بادغیس» حاصل پژوهش‌های ده ساله وحید قاسمی است. او در نخستین بخش این کتاب به موسیقی اصیل بدخشان در دو حوزه هنری موسیقی پامیری و تخاری پرداخته است و سبک‌ها و آثار موسیقایی هر دو حوزه را معرفی نموده است.

سپس در مورد سرودهای فولکلوری، در مناسبت‌های ویژه توضیحات داده است و در ادامه آلات موسیقی و هنرمندان را در هر دو حوزه معرفی کرده‌ است.

وی از سه دهه بدین سو در بخش آوازخوانی و آهنگ سازی در افغانستان مطرح است. تلاشها و کارکردهای هنری او تا کنون نشان داده است که وی توانسته است از داشته ها و میراث های  علمی و هنری پدر بزرگ خود ( استاد قاسم افغان ) در راه تکامل هنر موسیقی افغانستان بهره گیرد.

«وحید قاسمی» آوازخوان، نوازنده، آهنگ‌ساز و پژوهشگر موسیقی که توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ و رادیو تلویزیون ملی افغانستان عنوان «استادی» را از آن خود کرد، بیش از 40 سال در عرصه موسیقی فعالیت کرده و تاکنون در چندین جشنواره تقدیر شده است. 

در سال ۲۰۱۵ میلادی بنیاد فرهنگی آرمان شهر جایزه سیمرغ را به عنوان سفیر صلح به استاد وحید قاسمی اهدا کرد.

در ویدیوی بالا شنونده پارچه «آن کیست که از روی کرم» با صدای «وحید قاسمی» هستید.

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین