نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1160
-
الف
+

داکتر «اسدالله حبیب» نویسنده افغانستانی درگذشت

داکتر «اسدالله حبیب» بیدل‌ شناس، شاعر و نویسنده مطرح افغانستان به عمر 81 سالگی چشم از جهان فرو بست.

به گزارش آی فیلم 2، داکتر «اسدالله حبیب» بیدل‌شناس، شاعر، نویسنده، دانشمند و پژوهشگر ادبی افغانستان به عمر 81 سالگی در شهر هامبورگ آلمان چشم از جهان فرو بست.

«اسدالله حبیب» در سال 1320 در میمنه مرکز ولایت «فاریاب» دیده به جهان گشود.

این نویسنده افغانستانی تحصیلات ابتدایی و لیسه (دبیرستان) را در همان شهر فرا گرفت، سپس با کسب نمرات عالی در امتحان کانکور سال 1340 شرکت کرد و وارد دانشکده ادبيات دانشگاه کابل گرديد. 

وی به خاطر استعداد عالی و عشق آتشينی که در زمينه کسب و ارتقای دانش علمی و آکادميک داشت برای ادامه‌ تحصيل به اتحاد شوروی وقت رفت و در سال1350 از بخش شرق‌شناسی دانشگاه مسکو مدرک داکتری خویش را به دست آورد.

پس از آن سال‌های متمادی را به حيث استاد در دانشکده ادبيات دانشگاه کابل سپری کرد.

داکتر «اسدالله حبيب» در سال1359به حيث رئيس اتحاديه‌ نويسندگان افغانستان انتخاب شد و تا سال 1361 در اين پست ايفای وظيفه نمود.

سپس  وی به حيث رئيس دانشگاه کابل برگزيده شد و تا سال 1367 اين موسسه عالی آموزشی را مديريت نمود و پس از آن تا سال 1370 عضو آکادمی علوم افغانستان مصروف کاوش و پژوهش زبان و ادبيات گرديد.

وی درسال 1370 از جانب باشندگان کابل به حيث وکيل به مجلس نمايندگان افغانستان راه یافت و تا سال 1371 و سقوط دولت جمهوری افغانستان فعالیت داشت.

داکتر حبيب پس از سقوط دولت جمهوری افغانستان، به شهر هامبورگ آلمان رفت و در این کشور مصروف پژوهش در بخش زبان و ادبيات به‌ ويژه ادامه‌ کار «بيدل‌شناسی» گرديد.

از داکتر «اسدالله حبیب» آثار، مقالات علمی، ترجمه، شعر و نمایشنامه‌های زیادی به یادگار مانده است که از جمله آن ها می توان به «بيدل ـ شاعر زمانه‌ها»، «راه گورکی در زندگی و هنر»، «ادبيات دری در نيمه نخستين سدۀ بيستم»، «ديدار با سپيده، مجموعه مقاله‌های پژوهشی دربارۀ ادبيات و هنر»، «ويژگی های داستانی شاهنامه»، «بيدل و چهار عنصر»، «دوره امانی، پژوهشی در وضع فرهنگی اجتماعی زمان امير امان‌الله» و «دستور زبان دری» اشاره کرد.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین