نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3027
-
الف
+

ماجرای ثبت اختراع یک مهاجر افغانستانی در مستند «خلیفه قاسم»

تهیه‌کننده و کارگردان فلم کوتاه مستند «خلیفه قاسم» در یک مصاحبه درباره این اثر  گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «مهرداد خاکی» تهیه‌کننده و کارگردان فلم کوتاه مستند «خلیفه قاسم» در یک مصاحبه درباره این اثر  گفت.

وی در مورد این مستند که به موضوع دستاورد و اختراع یک مهاجر افغانستانی در ایران می‌پردازد، به مهر گفت: به دلیل اینکه سوژه اصلی فلم من یک مهاجر افغانستانی است، به شرایط اخیر کشور افغانستان نیز تا حدی در آن اشاره شده است، به گونه‌ای که در بخشی از فلم، شخصیت مرکزی با برادرش که در افغانستان است، تماس می‌گیرد و نسبت به شرایط کشورشان از او سوال می‌کند.

خاکی در مورد داستان این مستند عنوان کرد: «خلیفه قاسم» داستان زندگی یک مخترع و مهاجر افغانستانی به نام قاسم است که ابتدا دریور(راننده) بود. در واقع در افغانستان به رانندگان خلیفه گفته می‌شود و وی به «خلیفه قاسم» معروف شده است. قاسم به دلیل اینکه می‌دید همکارانش بعد از مدتی طولانی از کار کردن با دستگاه هوابرش بینایی‌شان را از دست می‌دادند و این دستگاه آسیب زیادی برایشان به دنبال داشت، به فکر اختراع دستگاهی می‌افتد که این آسیب‌ها را به دنبال نداشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین بیش از یکسال زمان صرف اختراع خود می‌کند و با وجود اینکه حتی سواد ندارد، با آزمون و خطاهای بسیار، دستگاه خود را به ثبت می‌رساند. یک سال نیز به صورت آزمایشی و رایگان آن دستگاه را در اختیار دوستش قرار می‌دهد و نتیجه آن می‌شود که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نمونه از دستگاه را به فروش رسانده است که در حال استفاده هستند.

خاکی درباره چگونگی آشنایی با این سوژه گفت: روند آشنایی‌ام با خلیفه قاسم بسیار عجیب بود. بدین ترتیب که در حال ساخت مستند دیگری با موضوع زورخانه‌ها بودم و در منطقه خلازیر تهران به دنبال گروهی می‌گشتم که میل باستانی می‌زدند. در جریان این جست جو به گاراژی رسیدیم که پر از آهن بود. لوکیشن جذابی داشت و من شروع به عکاسی از آنجا کردم و خلیفه قاسم هم در کارگاه کوچکی از آن گاراژ فعالیت می‌کرد.

این مستندساز توضیح داد: در مستند پرتره نیاز به نزدیک شدن به سوژه داریم. این روند برای ما در مستند «خلیفه قاسم» ۸ ماه به طول انجامید. 

خاکی در پایان درباره تمایل خود به فلمسازی مستند درباره مهاجران افغانستانی بیان کرد: اگر باز هم سوژه‌ای ببینم که حرف تازه‌ای داشته باشد و به این گروه مربوط شود، حتما درباره‌اش فلم خواهم ساخت.

گفتنی است مستند «خلیفه قاسم» در پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» که در تاریخ 18 تا 25 قوس(آذر) برگزار شد، اکران گردید.

مروری بر آثار پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» با موضوع افغانستان

 

ع ا 

نظر شما
ارسال نظر