نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2109
-
الف
+

شاهکار «رجایی»، پاسدار میراث مقدس انسانی و اسلامی به نام «برادری» بود

مراسم یادبود «محمد سرور رجایی» به مناسبت درگذشت این شاعر نامدار و نویسنده پرآوازه افغانستان در تهران برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، آئین یادبود «محمد سرور رجایی» به مناسبت درگذشت این فعال فرهنگی، شاعر نامدار و نویسنده پرآوازه افغانستانی، چهارشنبه‌ شب، ۱۳ اسد (مرداد)، از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی با حضور جمعی از شعرا، هنرمندان و فرهنگیان افغانستانی و ایرانی در تهران برگزار شد.

سرور رجایی

«محمد مهدی دادمان»؛ رئیس حوزه هنری با اشاره به فقدان سنگین مرحوم رجایی گفت: مرحوم رجایی مشخصاتی داشت که به نوعی وجود مبارک‌شان را کم‌نظیر می‌کرد؛ ایشان سال های سال، محور شاعران مهاجر افغانستانی در حوزه هنری و روایت‌گر ایثار و مجاهدت مردان دلیر و رشید افغانستانی بود و هر جایی که مجاهدین افغانستانی مجاهدت کرده بودند، مرحوم رجایی تلاش کرده که آن را روایت کند.

دادمان یادآور شد: مرحوم رجایی در طول عمر فرهنگی خود به همزیستی و تقویت برادری میان ملت افغانستان و ایران کمک نموده و دل های این دو ملت را به هم نزدیک‌تر کرد.

رجایی

در همین حال، داکتر «سید عباس صالحی»؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در این مراسم خاطرنشان ساخت: ایران و افغانستان، مشترکات فراوانی در عرصه های مختلف داشته که لیست بلندبالایی را می‌توان برشمرد؛ اما در چهار دهه اخیر برخی از مشترکات جدید بین دو ملت افزوده شده که مهم‌ترین آن خون‌شریکی و قلم‌شریکی می‌باشد.

رجایی

داکتر صالحی اظهار داشت: مرحوم «رجایی» در هر دو بخش این اشتراکات تازه (خون‌شریکی و قلم‌شریکی) نقش مؤثری را ایفا کرد.
در ادامه این مراسم، «محسن سعیدی»؛ شاعر و نویسنده افغانستانی گفت: ما باید کارهای نیمه تمام مرحوم رجایی را تکمیل نموده و راه وی را ادامه دهیم.

رجایی

این شاعر و نویسنده با بیان اینکه شاهکار رجایی، پاسداری از یک میراث مقدس انسانی و اسلامی به نام «برادری» بود، تصریح کرد: متاسفانه ما از شیاطینی که شبانه روز برای بر‌هم‌زدن این برادری ما تلاش می کنند و از هیچ نوع فرصتی دریغ نمی‌کنند غافل هستیم و دشمنان امت واحده اسلامی دوست ندارند که حتی در ذهن ما وحدت امت اسلامی و وحدت اقلیمی فرهنگی خطور بکند.

رجایی

قابل ذکر است که مرحوم «محمد سرور رجایی»؛ نویسنده پرآوازه، شاعر شناخته‌شده و فعال فرهنگی افغانستان، پنج‌شنبه ۷ اسد(مرداد) بر اثر ابتلا به کرونا در ۵۲ سالگی درگذشت.

در پیوند با این خبر بخوانید:

واکنش وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به درگذشت «سرور رجایی»

استاد «محمد سرور رجایی» در قطعه 29 شهدای بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد

مجله کودک و نوجوان «باغ» با مدیریت زنده یاد «محمد سرور رجایی»

محمد سرور رجایی ؛ شاعر برجسته افغانستانی در ایران درگذشت

مرحوم «سرور رجایی»: هنوز راه زیادی مانده است تا مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان را بشناسیم

محمد سرور رجایی ؛ شاعر برجسته افغانستانی در ایران درگذشت

بغض «سروش صحت» برای شهدای دانشگاه کابل

م ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر