نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2473
-
الف
+

مجله کودک و نوجوان «باغ» با مدیریت زنده یاد «محمد سرور رجایی»

در این گزارش نگاهی به نشریه «باغ» با مدیریت زنده یاد «محمد سرور رجایی» خواهیم داشت.

به گزارش آی فیلم 2، «محمد سرور رجایی» مدیر اسبق خانه ادبیات افغانستان و یکی از چهره های فرهنگی سرشناس افغانستان روز پنجشنبه 7 اسد(مرداد) درگذشت.

وی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر جامعه مهاجر در ایران بود و علاوه بر هدایت خانه ادبیات افغانستان و برگزاری جشنواره های مختلف ادبی، نگاه ویژه ای به ادبیات کودک و نوجوان نیز داشت.

به همین بهانه نگاهی داشته ایم به نشریه «باغ»، نشریه مخصوص کودک و نوجوانان افغانستان که زنده یاد رجایی مدیریت آن را بر عهده داشت.

ماهنامه باغ اولین نشریه تمام رنگی کودکان افغانستان است که با تیراژ سه هزار نسخه به صورت منظم منتشر و از این میان ۲ هزار نسخه برای کودکان مهاجر افغانستان در شهرهای محتلف ایران و یک هزار نسخه آن برای کودکان ساکن در افغانستان توزیع می شد.

این نشریه در آغاز در هشت صفحه سیاه و سفید چاپ می شد اما با استقبال گسترده ای که صورت گرفت، این نشریه در شانزده صفحه و به شکل رنگی چاپ عرضه شد.

مطالب این نشریه در راستای حفظ ارزشهای ملی و اسلامی افغانستان و متناسب با فضای ذهنی و بومی کودکان افغانستان، تهیه و چاپ می شد.

«محمد سرور رجایی» زاده ۱۳۴۸ در کابل بود که در سال ۱۳۷۳ به ایران مهاجرت می‏‌کند. مدیریت خانه ادبیات افغانستان و مدیریت دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری از جمله فعالیت‌های اوست.

همچنین «گل‌های باغ کابل» مجموعه شعر کودکان، «از دشت لیلی تا جزیره مجنون»، «ماموریت خدا» مجموعه خاطرات احمدرضا سعیدی و «در آغوش قلب‌‏ها» (مجموعه شعر و خاطره) از جمله آثار ماندگار مرحوم رجایی هستند.

اخبار مرتبط:

مرحوم «سرور رجایی»: هنوز راه زیادی مانده است تا مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان را بشناسیم

محمد سرور رجایی ؛ شاعر برجسته افغانستانی در ایران درگذشت

بغض «سروش صحت» برای شهدای دانشگاه کابل

ع ا

نظر شما
ارسال نظر