نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4138
-
الف
+

جعفر دهقان : بسیاری از مردم می‌‌گفتند شما واقعی ‌ترین رضاخانی هستید که تا به امروز دیده بودیم

«جعفر دهقان» بازیگر سریال «معمای شاه» از جدابیت ها و چالش های نقش «رضا خان» می گوید.

به گزارش آی فیلم 2،نام «جعفر دهقان» برای مخاطبین پر و پاقرص شبکه آی فیلم 2 نام آشنایی است، چرا که بارها در قامت هنرمند اصیل و کاربلد، نقش‌های مهمی در سریال های «اصحاب کهف»(مردان آنجلس)، «مریم مقدس»،«یوسف پیامبر»،«خانه بی پرنده»، ایفا کرده است.

دهقان

دهقان

دهقان

هنوز هم به‌گفته خود دهقان، بسیاری از مردم او را در محافل عمومی به نام پوتیفار صدا می‌زنند! یا نقش منفی او را در «مختارنامه» یاد می‌کنند.

دهقان

بازیگری که همیشه در نقش‌های مختلف، عیار پرزور توانمندی‌اش را به‌رخ هم‌کسوت‌های خودش کشیده است.

او همچنین با نقش‌آفرینی ویژه «رضاخان» در سریال «معمای شاه» که این روز ها از شبکه آی فیلم 2 برای مخاطبین فارسی زبان نشر می شود کار ویژه دیگری در کارنامه‌اش به یادگار گذاشت. 

دهقان

این بازیگر پیشکسوت در یک مصاحبه  یادآور می ‌شود که قبل از «معمای شاه» در سریال «سرزمین کهن» هم به شکل کوتاه نقش رضاخان را بازی کرده است.

گفتنی است  پیش از جعفر دهقان، مرحوم  داوود رشیدی در فلم سینمایی «کمال الملک»، احمد نجفی در سریال «عمارات فرنگی»، و سعید راد در سریال «در چشم باد» نقش رضا شاه را بازی کرده‌اند.

جعفر دهقان  گفته است: که در هنگام ایفای نقش رضاخان در سریال معمای شاه به بازی دیگر هنرپیشه‌هایی که پیش از او این نقش را بازی کرده بودند، فکر نمی‌کرده و تمام توانش را به کار گرفته تا رضاخان واقعی و منطبق با فلمنامه سریال را در معرض دید مخاطبان قرار دهد. 

به باور او، رضاخانی که در معمای شاه نشان داده می ‌شود، بسیار به واقعیت‌‌های تاریخی نزدیک است و تحقیقات زیاد و گسترده‌ای بر روی این شخصیت پیش از ساخت سریال صورت گرفته است.

دهقان

وی در مورد عزلت‌نشینی و کمرنگ‌شدن بازیگران پیشکسوت در سریال‌ها و فلم‌ها گفت :جای تأسف دارد که برخی فقط به‌سراغ یک عده رفته‌اند و از این‌همه اصالت و هنرنمایی پیشکسوتان ما غافل شده‌اند.

واقعا پا به سن گذاشتن دلیل بر ناتوانی بازیگر نیست. اتفاقاً تجربه هنرمند هرچه بیشتر باشد به شکوه هنرنمایی‌اش و استفاده بهتر مخاطب کمک می‌کند. به این بازیگران پیشکسوت پیشنهادهای زیادی می‌شود منتها فلمنامه‌ها و نقش‌ها در شأن این بزرگان نیست. 

وی در خصوص  جذابیت‌ها و چالش‌های ایفای نقش رضاخان اظهار کرد: من قبل از «معمای شاه» در سریال «سرزمین کهن» هم نقش رضاخان را بازی کرده بودم که البته خیلی کوتاه بود و فرصت پخش هم پیدا نکرد.

دهقان افزود : رضاخان حتی در سریال «معمای شاه» نقش خیلی پررنگی ندارد و حضورش به قسمت‌های مربوط به اشغال ایران توسط متفقین خلاصه می‌شود.

به عنوان یک بازیگر سعی کردم رضاخان را آن‌گونه که بوده و در تاریخ آمده است، بازی کنم تا برای مخاطب هم باورپذیر باشد. به هر حال، او برای سال‌هایی در مقام سلطنت بوده و ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقی منحصر به فرد خودش را داشته است.

دهقان

این هنرمند ایرانی در خصوص شناختش از شخصیت رضا خان گفته است: در مورد این شخصیت تاریخی در قیاس با بسیاری از چهره‌‌های سیاسی و تاریخی معاصر، اسناد خوبی وجود دارد. علاوه بر کتاب‌ها و خاطراتی که درباره دوران سلطنت و چگونگی به پادشاهی رسیدنش نوشته شده، فلم‌هایی هم از این شخصیت موجود است.

 وی افزود : حتی وقتی صحبت بازی در سریال «معمای شاه» جدی شد، بعضی از این کتاب‌ها را تهیه و مطالعه کردم. فلم‌های مستندها را هم با این که قبلا دیده بودم، این مرتبه با دقت بیشتری تماشا کردم. سعی کردم حالت نگاه کردن، حرف زدن و حتی ایستادن و راه رفتن او را به خوبی نگاه کنم تا در بازی‌ام اجرا کنم.

 در انتها وی در خصوص میزان موفقیت در ایفای نقشش گفت : دوست داشتم نقشم در سریال پررنگ‌ تر بود اما از بازی خودم راضی‌ام. در زمان پخش سریال بسیاری از مردم در خیابان اظهار لطف می‌‌کردند و می‌‌گفتند شما واقعی ‌ترین رضاخانی هستید که تا به امروز دیده بودیم. 

همین موضوع نشان می‌دهد که من در کارم موفق بوده‌ام. وقتی مخاطب با نقشی ارتباط برقرار می‌کند مثل پوتیفار و حتی مصعب؛ یعنی بازیگر در کارش موفق بوده و از پس نقش برآمده است. البته شباهت ظاهری هم با رضاخان هم شاید در خوب درآمدن نقش بی‌‌تأثیر نبوده باشد.

دهقان اظهار داشت :«معمای شاه» سریال خوش ساخت و ماندگاری است، یکی از نقاط قوت اصلی  چهره‌پردازی فوق‌العاده است و چهره بازیگران خیلی به واقعیت نزدیک و حتی در بسیاری از موارد کاملا شبیه بودو  همین موضوع برای مخاطب جذاب به نظر می‌‌رسید.

تمام عوامل از کارگردان و نیروهای فنی گرفته تا بازیگران، همه تلاش‌شان را به کار گرفتند تا نتیجه خوبی حاصل شود. محمدرضا ورزی کارگردان شناخته شده‌ای در حوزه ساخت آثار تاریخی است و به این ژانر تسلط دارد.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با بازیگر نقش «پوتیفار» در سریال «یوسف پیامبر»+تصاویر

آی فیلم2 تیرباران نخست وزیر ایران را به تصویر می کشد

سریال درام «خانه بی پرنده»را از آی فیلم 2 تماشا کنید

بازیگر سریال «یوسف پیامبر» به محکومین پیوست

 

 

نظر شما
ارسال نظر