نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2234
-
الف
+

عاشورا و «علامه بلخی»

«علامه بلخي» عاشورا را از زاويه عرفان، عشق و آزادي مي‌نگريسته و توصیفات زیبایی از این واقعه عظیم تاریخی دارد.

به گزارش آی فیلم 2 ، حماسه عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع)، مهم ترین رخدادی می باشد که باعث تحوّل مضمونی و معنایی در ادبیات فارسی و عربی شده است. با این حال در طول تاریخ، نگاه به این واقعه، همیشه یکسان نبوده است.

 «علامه بلخی» شاعر پرآوازه افغانستان با نگاهی فراگیر به همه جنبه‌های عاشورا و قيام حسین بن علی (ع) نظر داشته است و  عاشورا را از زاويه عرفان، عشق و آزادی می‌نگريسته و توصیفاتی زیبا دارد.

علامه بلخی را به راستی بزرگ‌ترین شاعر مذهبی‌سرای افغانستان در قرن اخیر می‌توان نامید. او به ویژه به واقعه عاشورا عنایتی خاص داشت و جدا از شعرهای عاشورایی بسیار، در دیگر آثارش نیز به این واقعه اشاره کرده است‌. او به راستی عاشورا را نه یک واقعه سوزناک‌، بلکه یک مکتب می‌بیند و این سخن‌، در نیم قرن پیش‌، کمابیش تازه است و بدیع‌.

در ادامه یکی از پرآوازه ترین سروده های شهید علامه بلخی در باب عاشورا را می خوانید:

 تأسيس كربلا نه فقط بهر ماتم است

دانش‌سراي مكتب اولاد آدم است

از خيمه‌گاه سوخته تا ساحل فرات

تعليم‌گاه رهبر خلق دو عالم است

با سوز عشق نسبت بدعت دهد رقيب

اسرارها نهفته به شور محرم است

هر آيت هلال محرم به چشم خلق

عينك براي ديدن آن حُسنِ مبهم است

اصغر صحن معركه رفتن به دوش باب

درسي پي حصول حقوق مسلّم است

هر قطره خون حنجر آن طفل‌ِ شیرخوار

بر زخم‌های پیکر اسلام‌، مرهم است

«سید اسماعیل بلخی»  شاعر، فعال سیاسی و از روحانیون معاصر افغانستان بود.  وی در دهه‌ی 40 و 50 شمسی ادبیات ضد استبدادی را در افغانستان پایه ریزی کرد، تمام 80000 بیت اشعار علامه بلخی، انقلابی، ضد استبدادی و ضد استعماری و علیه زورمندان است؛ در واقع شهید بلخی ادبیاتی انقلابی را پایه گذاری کرد که در جبهه‌های جنگ از آن استفاده می‌شد برخی شعرای معاصر افغانستان مانند استاد محمد کاظم کاظمی متأثر از ایشان هستند.

« علامه اسماعیل بلخی» در 23سرطان سال 1347 شمسی  پس از بازگشت از هزارستان در شفاخانه علی‌آباد کابل به شهادت رسید و در دامنة کوه افشار به خاک سپرده شد. در تشییع جنازه بلخی و نیز تجلیل از او شیعه و سنی و اقوام مختلف حضور یافتند و اشک ریختند. 

م ا

نظر شما
ارسال نظر