نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3341
-
الف
+

آشنایی با خواننده های افغانستان؛ 8. «محمدصادق فطرت»

در این گزارش به معرفی «محمدصادق فطرت» آوازخوان محبوب افغانستانی پرداخته ایم.

به گزارش آی فیلم2، «محمدصادق فطرت» مشهور به «ناشناس» آوازخوانی ادیب، شعردوست و هنرمندی است که بیش از نیم قرن هنرش را در خدمت مردم قرار داده، آواز خوانده و دل‌ها را شاد کرده است.

در هشتمین شماره از سلسله گزارش های معرفی آوازخوان های معروف افغانستانی به سراغ «محمد صادق فطرت» رفته ایم؛ هنرمندی که با صدای دل نوازش، درجمله آوازخوان های بسیار محبوب و شناخته شده و زبان مردم را به تحسین خود وا داشته است.

8.محمد صادق فطرت

محمدصادق فطرت مشهور به ناشناس آوازخوان و شاعر مشهور افغانستان است که به زبان‌های فارسی، اردو و پشتو غزل و آهنگ می‌خواند.

فطرت در سال 1314 هجری خورشیدی در قندهار افغانستان متولد شد. در هنگام کودکی به هندوستان رفت و در شهر دهلی تا صنف هفتم مکتب درس خواند بعد دوباره به افغانستان برگشت و تحصیلات دوران مکتب را در لیسه حبیبیه و لیسه تجارت کابل به پایان رسانید.

او همزمان در دانشگاه کابل راه یافت و از دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی و اقتصاد فارغ شد.

ناشناس پس از پایان تحصیل مدتی به حیث رییس نشرات خارجی رادیو افغانستان به ایفای وظیفه ورزید. سپس برای ادامه تحصیل در رشته ادبیات و زبان روسی به روسیه(اتحاد شوروی سابق) رفت و درجه ماستری را در این رشته کسب کرد و پس از آن، به درجه دکترا در رشته ادبیات پشتو با نوشتن رساله ای در مورد «رحمان بابا» نایل آمد.

فطرت در آغاز تخلص «بیباک» و سپس«پرواز» را برای کار های خود در نظر گرفت و سرانجام در سال ۱۳۳۳ هجری خورشیدی لقب ناشناس را برای خود برگزید.

ناشناس آواز خوانی را به صورت آماتور آموخته است؛ وی در مجموع در حدود ۶۰۰ آهنگ به زبان های دری، پشتو و اردو خوانده است. اولین آهنگ او که در حدود پنج دهه پیش اجرا شد، آهنگ معروف «تور سترگی خماری» بود.

محمدصادق فطرت به حیث یک سراینده ادیب، شعر دوست و شعر فهم شناخته می شود، وی توانسته تا بیش از نیم قرن با صدای دل نوازش، در جمله آوازخوان های بسیار محبوب و شناخته شده زبان مردم را به تحسین خود وا دارد.ناشناس معمولا  اشعار عرفانی شاعران مشهور مانند بیدل، حافظ، مولوی، اقبال و ... را در آثار خود به کار می برد.

گفتنی است ناشناس کتابی را با عنوان «نیم قرن با ترانه های ناشناس» در سال 2018 میلادی با تالیف خودش به چاپ رسانید که این کتاب تمامی اشعار و تصنیف هایی را که در مدت بیشتر از شصت سال کار هنری خویش در قالب آهنگ های مختلف به زبان های فارسی، پشتو و اردو خوانده است، را دربر می گیرد.

بیشتر بخوانید : 

آشنایی با خواننده های افغانستان؛ 1. شکیب سوزان

آشنایی با خواننده های افغانستان؛ 2. امیرجان صبوری

آشنایی با خواننده های افغانستان؛ 3. صدیق شباب

آشنایی با خواننده های افغانستان؛ 4. «عارف جعفری»

آشنایی با خواننده های افغانستان؛ 5. «احمد ولی»

آشنایی با خواننده های افغانستان؛ 6. «فرهاد دریا»

صفحه آواز خوانان موسیقی افغانستان آی فیلم 2

 ع ا/ ب م

نظر شما
ارسال نظر