نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2593
-
الف
+

موسس سینما «آی خانم » در گفت‌وگوی اختصاصی با آی فیلم۲: راه نجات افغانستان توجه به فرهنگ و هنر است

«یاسین نگاه» موسس سینما «آی خانم» در کابل می گوید که راه نجات افغانستان برگشت به فرهنگ و هنر است.

«سینما»مکانی است که هنر و فرهنگ در آن تجلی می‌یابد و مردم با فرهنگ، رسوم، عنعنات، آداب و معاشرت دنیا آشنا می‌شوند اما متاسفانه مکان‌های فرهنگی در افغانستان بیشتر به گدام‌های تجارتی و مخروبه تبدیل شده اند.

در حال حاضر چند سینمای محدود در شهر کابل فعالیت دارند که بیشتر در آن ها فلم‌های هندی دست چندم و یا فلم‌های غیراخلاقی به نمایش گذاشته می‌شود.

اکثر سینماگران افغانستان از وضعیت موجود ناراضی هستند و می‌گویند که اگر به فرهنگ و هنر توجه نشود، مشکلات و بحران افغانستان حل نمی‌شود.

با این حال بخش‌های خصوصی در این اواخر اقداماتی را مبنی بر بهتر شدن وضعیت سینما در افغانستان روی دست گرفته‌اند تا فضای سالم و فلم‌های با محتوای ارزشی را برای تماشا کنندگان به نمایش بگذارد.

«سینما آی خانم» یکی از مکان‌های تماشای فلم می باشد که در روزهای اخیر از سوی یک جوان فرهنگی تأسیس شد و جوانان و اقشار مختلف جامعه در یک فضای کوچک اما سالم به تماشای فلم می نشینند.

«یاسین نگاه» موسس سینما آی خانم در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار آی فیلم۲ در کابل گفت: هدف از تأسیس سینما آی خانم یادآوری روزهایی است که خبری از جنگ و درگیری نبود و مردم وقت خود را به تماشای فلم و گوش دادن به موسیقی می گذراندند.

نگاه با بیان اینکه راه نجات افغانستان برگشت به فرهنگ و هنر است، افزود: پس از سقوط طالبان و سرازیر شدن پول‌های هنگفت جامعه جهانی به کشور یک تصور واهی شکل گرفت که ما در مسیر درست قرار گرفته‌ایم و افغانستان را می‌سازیم، اما با آنکه هزاران جاده، مکتب، شفاخانه، ساختمان‌های بلند بلند ساخته شد، اما وضعیت بدتر از گذشته شد، زیرا یگانه اشتباه افغانستانی‌ها و جامعه جهانی در ۱۸ سال گذشته توجه نکردن به فرهنگ و هنر بود.

این چهره فرهنگی افغانستان تصریح کرد: ما برای رجعت به فرهنگ با امکانات اندک سینما آی خانم را پایه‌گذاری کردیم.

موسس سینما آی خانم در ادامه گفت: استقبال مردم از گشایش سینما آی خانم فوق‌العاده خوب بود و باورهایی که بگوییم مردم به فرهنگ و هنر بی‌توجه  هستند، حقیقت ندارد.

نگاه تصریح کرد: اصلی‌ترین هدف ما در آی خانم ترویج ارزش‌های شهروندی، انسانی و همدیگرپذیری است و محتوای فلم‌هایی که نشر می‌شود برای ما خیلی مهم است و باید در نگرش و کنش اجتماعی مردم ما نقش داشته باشد.

وی اظهار داشت: تا هنوز ما به معنی واقعی کلمه در افغانستان سینما نداریم و اول باید فرصت داده شود تا سینماها شکل بگیرد و آی خانم آغازی خواهد بود برای شکل گرفتن آنها.

موسس آی خانم با اشاره به اینکه سینماهای افغانستان اکنون وضعیت مناسبی ندارند و به گدام های تجارتی تبدیل شده اند، گفت: سینما باید از حالت آشفته بیرون شود.

نگاه گفت: آی خانم در روزهای شنبه، سه شنبه، پنجشنبه و جمعه میزبان علاقه مندان به سینما می باشد.

وی در پایان سخنانش از مردم افغانستان خواست تا به سینما آی خانم مراجعه کنند و در یک فضای سالم و راحت فلم تماشا نمایند.

ا ا / ب م

نظر شما
ارسال نظر