نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
17928
-
الف
+

«نورستان» ؛ عروس ولایت های افغانستان + تصاویر

در این گزارش با ولایت سرسبز «نورستان» در افغانستان آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، ولايت «نورستان» يکى ولايات شمال شرقى افغانستان و منطقه ای است که در دوره هاى مختلف تاریخی به نام هاى مختلف مسمى گرديده است .

ولايت «نورستان» از نگاه موقعيت جغرافيايى يک منطقه کوهستانى است که «بلور» يا «بلورستان» نام ديگر اين ولايت مي باشد؛ اما بايد گفت که «بلوريان» نه تنها به ولایت «نورستان» ، بلکه بعضى مناطق «کنر»، «چترال» و «کاپيسا» را نيز شامل می شود .

ولایت نورستان افغانستان

بيشتر «نورستان» از دره ها ، کوه ها و تپه ها تشکيل شده و مناطق هموار ندارد . داراى زمين هاى کم زراعتى است و تعدادی رودخانه در آن جريان دارد که پل هاى چوبى بر فراز آن ساخته شده است .

مساحت ولايت نورستان ٩٢٦٧ کيلومتر مربع و نفوس آن درحدود چهار صد هزار تن تخمين شده ؛ اما تعداد زيادی از باشندگان اين ولايت در ولايات ننگرهار ، لغمان و کنر مستقر هستند .

ولایت نورستان

«پارون» مرکز ولايت نورستان مي باشد . ١٥ درصد مردم آن به زبان پشه يى صبحت کرده و يک درصد باشندگان آن پشتون و در بعضى مناطق تاجیک نيز وجود دارد ؛ اما زبان ادارى اين ولايت پشتو است .

ولایت نورستان افغانستان

اين ولايت در شمال با ولايت «بدخشان»، در شرق با «چترال» و منطقه «کشمير» پاکستان ، در جنوب با ولايت «کنر» و در غرب با «پنجشير»، «کاپيسا» و «لغمان» هم سرحد است .

ولایت نورستان افغانستان

ولايت «نورستان» يک ولايت کوهستانى است . در فصل زمستان بارش شديد برف در آن صورت مي گیرد و تمام راه هاى آن مسدود مي شود ، هواى اين ولايت در زمستان شديداً سرد؛ اما در فصل هاى ديگر سال معتدل و برخى مناطق آن در تابستان بسيار گرم مي شود.

ولایت نورستان افغانستان

مردم اين ولايت به ويژه زنان نورستان مصروف صنايع دستى چون دوختن تيکه هاى پشمى و نخى مي باشند و بعداً در ساخت لباس هاى محلى از آن کار مي گيرند .  

معادن زيادی در ولايت نورستان وجود دارد که به شکل غير اصولی و غير قانونى استخراج مي شود .

 

در پیوند با این خبر بیشتر بخوانید : 

«پغمان» در کابل؛ مقصد طرفداران طبیعت و آرامش

م ح / ح ح

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین