نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5886
-
الف
+

داریوش ارجمند: «ستایش 3» بیش از فصل های پیشین مورد استقبال قرار می گیرد/ مردم افغانستان هم وطنان من هستند

«داریوش ارجمند» در گفت و گو با آی فیلم 2 اظهار داشت که فصل سوم سریال «ستایش» بیش از فصل های قبلی آن جذاب می باشد.

«داریوش ارجمند» بازیگر ایرانی متولد 5 اسد 1323 تهران است.

به گزارش آی فیلم2 ، «داریوش ارجمند» دارای مدرک ماستری تیاتر و سینما از دانشگاه پاریس و کارشناسی تاریخ و جامعه شناسی از دانشگاه مشهد ایران است.

وی با بازی در فلم «ناخدا خورشید» ساخته «ناصر تقوایی» به سینما آمد و در سال 1365 خورشیدی با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشنواره فلم فجر ایران جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر خوب و قابل قبول تثبیت کرد.

ارجمند در فلم های «کشتی آنجلیکا»، «جستجوگر»، «پرده آخر» توانا و قدرتمند ظاهر شد. در دهه هفتاد اما کم کار بود. بازی بسیار خوب او در سه فلم ماندگار «آدم برفی»، «اعتراض» و «سگ کشی» نشان از توانایی های او دارد. 

این بازیگر ایرانی در دهه 80 و با بازی در کرکتر «حشمت فردوس» در سریال ستایش به اوج شهرت خود رسید.

آقای ارجمند که با بازی در سریال «ستایش» محبوبیت زیادی بین فارس زبانان پیدا کرده بود، 28 حوت(اسفند) در ویژه برنامه تحویل سال «به وقت بهار» شبکه آی فیلم حضور پیدا کرد که به همین بهانه خبرنگار آی فیلم 2 گپ و گفتی صمیمانه همراه وی داشته است که در ادامه می خوانیم.

آی فیلم 2 : آقای داریوش ارجمند شما اکنون بدون شک یکی از محبوب ترین بازیگران تلویزیون ایران هستید ، چی شد که اصلا قدم به عرصه بازیگری گذاشتید؟

ارجمند :

من بازیگری را از دوران مکتب آغاز کردم ، بازیگری یک استعداد درونی است که نمی شود آن را مخفی کرد.استعداد بازیگری چیزی نیست که شما بتوانی آن را در خودت نگه داری چون دائماً می خواهد که ظهور کند.

بنابراین من هم بازیگری را از مکتب شروع کردم، در صنف چهارم یک تیاتر را کارگردانی کرده و خودم هم در آن بازی کردم.در خانه ما ، پدرم که خدا رحمتش کند کار بازیگری را دوست نداشت اما مادرم عاشق کار من بود چون خودش هنرمند بود و تار می نواخت.

من اگر یک تصویری از کودکی خود به شما بدهم حیرت می کنید، مادرم همیشه من را روی پاهایش می گذاشت ، تار می نواخت و مرا می خوابانید.

در تمام دوران مکتب کار نمایش انجام می دادم و در جشن ها و مراسمات تیاتر بازی می کردم. هر وقت کار تیاتری انجام می دادم و شب به خانه می آمدم ، مادرم یک جایزه به من می دادکه معمولا هم انگشتر طلا بود ، او بسیار دوست داشت که من این کار را ادامه دهم.

بعد ها که کمی درباره چگونگی هنر و این که این استعداد از کجا می آید فکر کردم ، فهمیدم که این استعداد از سوی مادرم بوده که به ما رسیده است.

برادرم کار هنری انجام می دهد و خواهرم خدابیامرز نقاش بزرگی بود همچنان اولاد های خودم هم کار هنری انجام می دهند.

زمانی که به دانشگاه آمدم، آقای داکتر شریعتی استاد من بود و بسیار من را به کار تیاتر و بازیگری تشویق می کردند.در دانشگاه کارهای زیادی انجام داد از جمله نمایشنامه «ابوذر» که یک کار مذهبی بود.دانشگاه که تمام شد من جزو کارگردان های فرهنگ و هنر و کارشناس های تیاتر شده بودم.

بعد از آن به فرانسه رفتم و رشته سینما و تیاتر خواندم سپس به ایران بازگشتم و دوباره کارم را ادامه دادم.این چگونگی ورود من به عرصه بازیگری و تحصیلات من در این راه بود.من معتقدم که کار هنر فقط با تحصیل نمود پیدا می کند چون تحصیل به آدم شعور می دهد و از شعار دور می سازد.

آی فیلم 2 : شما معمولا در هر فلم و سریالی بازی نمی کنید و این روزها بازیگران کهنه کار به نسبت گذشته کم کار تر شده اند ، دلیل این اتفاق چیست؟

ارجمند

دلیل این اتفاق این است که کاری که ما را قانع کند تا آن را بازی کنیم، وجود ندارد و به شناختی از حرفه مان رسیدیم و جایگاهی در میان مردم پیدا کرده ایم که نمی توانیم مردم را از خودمان نا امید بکنیم.

آی فیلم 2 : شما در سریال «ستایش» ایفاگر کرکتر «حشمت فردوس» بودید و این طور که من شنیدم کارگردان و نویسنده «ستایش» این کرکتر را به خاطر شخصیتتان، صرفاً برای شما نوشتند ، کمی در پیوند با کرکتر ماندگار و تاثیر گذارتان در این سریال بگویید.

ارجمند : «حشمت فردوس» به نظر من یکی از شخصیت هایی است که بسیار خوب نوشته شده  است.اولین دلیل موفقیت این کرکتر این است که او یک پدر است.شما می دانید که یک پدر در فرهنگ بشری جایگاه کلانی دارد و ستون خانواده است.

به من اعتراض می کردند که چرا «حشمت فردوس» با دختر ها یا نواسه اش بد است؟حشمت فردوس با دخترها بد نیست.در واقع «حشمت» یک فرهنگ خاصی دارد ، او خانواده اش را دوست دارد و می خواهد از آن ها مراقبت کند و آن ها هم از او پیروی کنند.

من زمانی که در مندوی تهران کار می کردم با توجه به این که «حشمت فردوس» یک لات بود ، رییس مندوی با من به تماس شد و گفت که آقای ارجمند تو آبروی هرچی میدانی است را بردی. من هم در جوابش گفتم من برای همه آنها آبرو خریدم ، دعا کن که همه افرادی که در مندوی کار می کنند مثل «حشمت فردوس» باشند.

«حشمت فردوس» یک تربیت خاص سنتی دارد که آن تربیت را می خواهد به خانواده خودش اعمال کند و می خواهم بگویم که «حشمت فردوس» مرد درستی است.

به من می گفتند که چرا در این سریال کرکتر منفی را بازی کردی اما من معتقد بودم حشمت فردوس شخصیتی منفی نداشت و همه شما هم می دانید که این مرد هر کاری که می کند همه شما در اعماق دلتان می دانید که کار درستی است.در واقع این کرکتر «حشمت فردوس» هست که از هر دو عروسش ضربه می خورد.

آی فیلم 2 : کرکتری هست که دوست داشته باشید ایفا کنید اما هنوز فرصت آن برای شما مهیا نشده باشد ؟ 

ارجمند : 

بله و دیگر هم اتفاق نمی افتد چون بسیار دوست داشتم که کرکتر حضرت ابوالفضل (ع) را بازی کنم اما از سن من دیگر گذشته است. یک یا دو کرکتر هم در نمایشنامه های آقای بیضایی بوده که دوست داشتم بازی کنم.

آی فیلم 2 : فکر می کنید فصل سوم سریال «ستایش» هم مانند 2 سری قبل مورد اقبال قرار می گیرد؟ 

ارجمند : 

به نظرم بیشتر از فصل های دیگرش مورد استقبال مخاطبان قرار می گیرد.

آی فیلم 2 : نظرتان در رابطه با تولیدات مشترک ایران و افغانستان در زمینه فلم و سریال چیست ؟ 

ارجمند : 

ما نقاط مشترک بسیاری داریم که اصلا نمی توانیم یکدیگر را جدا از هم بدانیم.شما افغانستانی ها خواهران ، برادران، مادران و پدران ما هستید.

ما یک کشور بودیم و استعمار ما را از هم جدا کرد اکنون ما می توانیم بالای نقاط مشترکی که داریم کار کنیم ، همان گونه که موسیقی شما برای ما این همه دل نشین است.

آی فیلم 2 : چه پیامی برای مخاطبان فارس زبان تلویزیون آی فیلم 2 به خصوص مردم افغانستان دارید؟

ارجمند : 

می خواهم بگویم که شما با ما یک قبیله هستید.ما همزبان و همدل هستیم گرچه مولانا می گوید که همدلی از هم زبانی بهتر است اما ما هر دوی این موارد را داریم.

من پیامی که دارم این هست که شما همه برادران ما هستید.آن هایی که هم زبان من هستند هم خون من هستند.

من برای مردم افغانستان روزهای بسیار درخشانی را آرزو می کنم و امیدوارم که این تروریست هایی که در آنجا ماوا گرفتند هر چه زودتر ریشه کن شوند چون هر خونی که در آن جا ریخته می شود ، خونی هست که از بدن ما هم ریخته می شود و هیچ فرقی نمی کند.

هم زبان من چه این جا و چه آنجا اگر ترور شود ، خواهر ، برادر،مادر و پدر و هم وطن من است.

مصاحبه کننده : نادیا پروانی 

نظر شما
ارسال نظر