نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2587
-
الف
+

اختصاصی آی فیلم2: آیین بین المللی جهان نوروز در «برج میلاد» تهران برگزار شد+تصاویر

آیین بین المللی جهان نوروز با حضور «محمد جواد ظریف» و سفرای کشورهای مختلف برگزار شده است.

آیین بین المللی جهان نوروز با حضور «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران و سفرای کشورهای مختلف حوزه نوروز  برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2،   آیین بین‌المللی «جهان نوروز» به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران و با اجرای موسیقی نوروز کشورهای ایران، آذربایجان و افغانستان در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد «تهران» برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر ۷۰ نفر از سفرا و نمایندگان ۳۵ کشور و سازمان بین المللی، «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان میراث فرهنگی ایران، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از سفرای کشورهای خارجی و مسئولان و هنرمندان و علاقمندان آیین نوروزی حضور داشتند.

 

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران طی اظهاراتی در مراسم گفت: در این مراسم نمایندگانی از کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، عراق، هندوستان، افغانستان و ایران حضور دارند و ما خوشحالیم که در خدمت نمایندگان سرزمین نوروز هستیم.

وزیر امور خارجه ایران خطاب به حضار گفت: شما نوروز را جهانی کردید که این اتفاق مبارکی است، بیاییم امروز پیمان ببندیم که سرزمین و جهان خود را نوروزی کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: نوروز یک رویداد طبیعی نیست بلکه یک تحول انسانی است که یونسکو آن را در آجندای برنامه‌های خود قرار داده است.

«علی اصغر مونسان» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود.

آقای مونسان گفت:  تا آنجا که در تاریخ اقوام مختلف آمده، جوامع انسانی به‏ تفاوت آداب و رسوم و اعتقادات خود هر یک، روز خاصی در سال را جهت‏ یادآوری و تجدید خاطره نسبت ‏به موضوعات ویژه ‏ای که در تاریخ و فرهنگ آن قوم اهمیت زیادی‏ داشته، مشخص می کنند و هر سال مراسم ویژه‏ ای به آن مناسبت ‏برگزار می ‏کرده و آداب و رسوم خاصی را انجام می ‏دادند.

این مقام ایرانی ادامه داد: نوروز یکی از کهن‌ترین آیین‌های بشری است که هیچ آیینی و هیچ اهریمنی نتوانسته آن را نابود یا کم رنگ سازد. آیینی که دین مبین اسلام هم از در همزیستی و همدلی با آن برآمد و گره‌ای مبنایی و مستحکم میان آنها زده شد. 

مونسان افزود: نوروز نه صرفا تعلق به قومیتی خاص دارد که کدام قومی را در جهان سراغ نداریک که دل به مفاهیم و ارزشهای انسانی آن نباخته باشد؛ از خاور اروپا تا مدیترانه، از آسیای میانه تا خاور دور، از کردها و ازبک ها تا عراق و شام، از غرب چین تا آناتولی‌، از شبه قاره هند و افغانستان در شرق تا بین‌النهرین در غرب و از سین کیانگ و آسیای مرکزی در شمال شرق تا دامنه های شمالی قفقاز بزرگ در شمال و آسیای صغیر در شمال غربی، تاریخ بلند خود را در نوروز زنده نگه داشته اند. 

وی نتیجه مشترک نوروز را همگرایی ایران، هند، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه دانست.

«حجت الله ایوبی»  دبیر کمیسیون ملی یونسکو ایران روز پنجشنبه در آیین بین المللی «جهان نوروز» گفت: مردم سرزمین نوروز عاشق گرما و خورشید هستند و در تمام ادبیات ما این گرما و روشنایی وجود دارد و لبخند در این فرهنگ جایگاه مهمی دارد.
وی افزود: ما مردم نور هستیم و ابتدا چراغ درونمان را روشن می‌کنیم و همواره می‌بخشیم، ولی فراموش نمی‌کنیم.
ایوبی با اشاره به اشعاری از خیام گفت: گذشت، یکی از مولفه‌های جامعه نوروز است و مردمان این سرزمین تنها به عقل متکی نیستند و دل در این سرزمین جایگاه مهمی دارد.

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر