به گزارش آیفیلم۲، چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر از فردا ۵ قوس/آذر ۱۴۰۴ در شهر فرهنگ و تاریخ و هنر، «شیراز» گشایش مییابد؛ شهری که نامش برای مردم منطقه با بوی بهار نارنج، شعر بلند حافظ و صمیمیت مردمانش درآمیخته است. همین پیشینه فرهنگی سبب شده امسال جشنواره گرمتر و برای بینندگان سه کشور فارسیزبان، ملموستر گردد.
«روحالله حسینی» دبیر جشنواره، در نشست خبری پیش از برگزاری این رویداد بر هویت فرهنگی شیراز و اهمیت انتقال جشنواره به این شهر تأکید کرد و گفت: «در همهجای دنیا جشنوارهها با نام شهرها شناخته میشوند؛ همانگونه که کن با آنهمه کوچکیاش، آوازه جهانی دارد. شیراز در جهان برای بسیاری از مردم شناختهشدهتر از تهران است و این هویت فرهنگی، فرصت بزرگی برای جشنواره امسال خلق میکند.»
در ادامه، حسینی به فلسفه محتوایی چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر پرداخت و گفت: «سالهای اخیر، جهان زخمیتر شده است. ما تلاش کردیم فلمهایی را در این دوره بپذیریم که زبان عدالت، همدردی و صلح داشته باشد. پیام اصلی امسال، حرمت انسان است؛ چه در خانواده، چه در جامعه، چه در برابر خشونت و جنگ.»
حسینی در بخشی دیگر از نشست به تغییرات ساختاری جشنواره اشاره کرد: «جشنواره جهانی فیلم فجر تنها یک ویترین نمایش نیست. ما میخواهیم به شهر میزبان، به صنعت سینما و به نسل جوان، چیزی اضافه کنیم. بخشهای آموزشی، نمایشهای ویژه و بازار فلم امسال با همین هدف تقویت شده است.» او همچنین افزود که امسال تعاملات بینالمللی جدیتر شده و چندین تفاهمنامه همکاری سینمایی در روزهای جشنواره امضا خواهد شد.
«جشنواره جهانی فیلم فجر» که در میان چهارده جشنواره مهم جهانی از نگاه «فیاپف» جای دارد، در چهار بخش رقابتی برگزار میشود. در بخش «مسابقه بینالملل»، فلمهای بلند از ۲۱ کشور جهان حضور دارند؛ آثاری از یونان، ایتالیا، فرانسه، ناروی، سویدن، جاپان، کوریای جنوبی، هنگری، رومانی و چند کشور عربی مانند عربستان و قطر. گرچه در این بخش اثری از افغانستان و تاجیکستان دیده نمیشود، اما ایران چند فلم برجسته دارد که توجه علاقهمندان منطقه را جلب خواهد کرد. این بخش بیشتر بر روایتهایی از عدالتجویی، پاسداری از حرمت انسان و پیوندهای خانوادگی تمرکز دارد؛ موضوعاتی که در تجربههای مردم ما در سه کشور، معنای عمیقتری مییابد.
در بخش «جلوهگاه شرق»، ۱۲ فلم از ۱۸ کشور نمایش مییابد؛ بخشی که نگاه شاعرانه فلمسازان آسیایی را برجسته میسازد. ایران در کنار هند، امریکا، چین، اندونزیا، مالزیا، ترکیه، مصر، جاپان، فرانسه و آلمان حاضر است. برای مخاطبان ما، برجستهترین نکته این است که فلم مشترک ایران و تاجیکستان به نام «ماهی در قلاب» در بخش رقابتی حضور دارد؛ این حضور برای دوستداران سینمای منطقه یک خبر خوش و امیدوارکننده است. اگرچه امسال فلمی از افغانستان به فهرست رقابتی راه نیافته، اما بسیاری از مضامین انسانی و دردمندانه این دوره چنان به تجربههای مردم ما نزدیکاند که حتما برای بینندگان افغانستانی حس آشنایی و نزدیکی خواهند داشت.
در بخش «چشمانداز» که مخصوص فلمهای اول و دوم است، ۱۱ فلم از ۱۰ کشور رقابت میکنند. ایران دو فلم دارد و ترکیه، تونس، چین، کوریای جنوبی، ازبکستان، روسیه، سریلانکا، صربستان و ایتالیا نیز هر کدام با یک فلم در این بخش حضور یافتهاند.
در بخش «زیتون شکسته» که ویژه فلمهای روایتگر مقاومت، زخم، امید و صلح است، شش فلم از ۱۵ کشور شرکت میکنند؛ از جمله کانادا، فلسطین، عربستان، قطر و اردن هر کدام با دو فلم. لبنان، ایران، چین، انگلستان، فرانسه، دنمارک، ناروی، آلمان، قبرس و یونان نیز هرکدام، یک فلم دارند.
بخشهای غیررقابتی جشنواره هم جذابیت خاص خود را دارد. «بازار بینالمللی فلم» از ۹ تا ۱۱ قوس/آذر برگزار میشود و فرصتی است برای آشنایی فلمسازان جوان با جریانهای نوین سینمای جهان. حضور فلمهای ایرانی در این دوره چشمگیر است: «او نمیخوابد» از «رضا جمالی»، «زمانی در ابدیت» از «مهدی نوروزیان»، «پل» از «محمد عسگری»، «مرد آرام» از «بهنوش صادقی» و فلم مشترک ایران و تاجیکستان «ماهی در قلاب» ساخته «محیالدین مظفر». همچنین در بخش «جلوهگاه شرق» دو فلم «دو روی پاییز» ساخته «روناک طاهر» و «فرشتهها نمیمیرند» از «محمدرضا ابوالحسنی» بهنمایش درمیآید.
در «جشنواره جشنوارهها» نیز پنج فلم از کشورهایی چون پرتغال، کلمبیا، سویدن، سوئیس، آرجانتین، اروگوئه، ایران، آلمان و اسپانیا اکران میشود.
این رویداد فرهنگی تا ۱۲ قوس/آذر ۱۴۰۴ در شیراز ادامه خواهد یافت و چشمانتظار علاقه مندانی است که میخواهند روایتهای تازه، نگاههای نو و احساسات انسانی را در قاب سینما تجربه کنند.