نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
43
-
الف
+

همراه شوید با «یاد یار مهربان»؛ سفر به سرزمین شعر وادب در تاجیکستان

مستند «یاد یار مهربان» از جمله برنامه های در حال نشر آی فیلم2 است که بر نمایش ظرفیت های ایران فرهنگی تمرکز دارد.

به گزارش شبکه آی فیلم2 ، مستند «یاد یار مهربان» این بار به شهر «حصار» در 30 کیلومتری دوشنبه تاجیکستان که دارای قدمت بلند تاریخی است رفته و بینندگان را با خود همراه می کند.

شهر «حصار» پیش از اسلام به نام «شومان» یاد می شد که برخی از جغرافیه دانان قدیم از آن به عنوان یکی از توابع قبادیان یاد کرده اند.

گمان می‌رود تمدن حصار، به جامعه بروشسکی، که در هزاره سوم پیش از میلاد، در منطقه گسترده‌ای ساکن بودند، وابستگی داشته‌است. مردم جامعه بروشسکی، به زبان بروشسکی که از زبان‌های تک‌خانواده است، سخن می‌گفتند.

«ابراهیم بیگ»، آخرین حکمران حصار، پس از نبرد با نیروهای شوروی، سرانجام در سال 1926 شکست خورده و به افغانستان گریخت. پس از آن، حصار در تقسیمات کشوری اتحاد جماهیر شوروی به جمهوری تاجیکستان پیوست.

«قلعه حصار» از مهمترین آثار تاریخی شهر باستانی حصار است. امروزه از این شهر تاریخی، به جزء یک قلعه، دو مکتب و یک کاروانسرای هم باقی مانده که چندین بار در سالهای گذشته مرمت و بازسازی شده‌اند.

خبر تأسیس جمهوری تاجیکستان را در سال 1924 در میدان مرکزی حصار اعلام کردند. در سال 1979 مجموعه تاریخی و فرهنگی حصار تأسیس شد و از آن وقت به این جانب، آثار باقیمانده تحت حمایت دولت قرار دارند.

مجموعه مستند «یاد یار مهربان» در شهرهای مختلف تاجیکستان از جمله دوشنبه، پنج کنت، حصار و پنج رود تولید شده و بر نمایش ظرفیت های ایران فرهنگی تمرکز دارد. 

قسمت دوم این مستند تحت عنوان «سرزمین شعر و ادب» در شهر تاریخی «حصار» با حضور جمعی از شعرا و نویسندگان تاجیک تهیه و از آی فیلم2 به نشر رسید.

در ویدوی فوق، خلاصه ای از مستند «یاد یار مهربان» با موضوع آشنایی با شهر «حصار» تاجیکستان را تماشا می کنید.

س غ/ح ح

نظر شما
ارسال نظر