نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
66
-
الف
+

نگاهی به فلم‌ها و سریال‌هایی با حضور دانش آموزان و معلمان

در این گزارش، به بهانه آغاز سال تحصیلی جدید در ایران بر مهم ترین سریال‌هایی که با موضوع مدرسه و دانش‌آموز ساخته شده اند پرداخته ایم.

به گزارش شبکه آی فیلم 2 ، اول میزان(مهر)، به عنوان آغاز سال تحصیلی جدید برای میلیون ها دانش آموز در کشور ایران می باشد که نمادی از شوق و هیجان برای ورود به دنیای جدید علم و دانش می باشد.

در این سال‌ها، فلم ها و سریال‌های بسیاری با موضوع مدرسه و دانش‌آموز در صدا و سیمای ایران تولید شده اند که در ادامه این گزارش به معروف ترین آن ها پرداخته ایم.

«باز مدرسم دیر شد»

«باز مدرسم دیر شد» سریالی به کارگردانی «حسین افصحی» است که در سال ۱۳۶۲ ساخته شد. این سریال داستان پسر بازیگوشی به نام «محسن» با بازی «اکبر عبدی» را به تصویر می‌کشد که همیشه مدرسه‌اش دیر می‌شود و همیشه بهانه‌ای برای دیر رسیدن دارد.

«مبصر پنج ساله کلاس»
«حسین محب‌اهری» از تیتراژ برنامه‌ «مبصر پنج ساله کلاس» که خودش کارگردانی و بازیگری آن را برعهده داشت، به عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین تیتراژها یاد می‌کند که هنوز هم پس از گذشت ۲۷ سال از پخش آن یعنی سال ۱۳۷۰، در ذهن مخاطب به یادگارمانده است.

«قصه‌های مجید»
«قصه‌های مجید» نوشته «هوشنگ مرادی کرمانی»، مجموعه داستانی بود که «کیومرث پوراحمد» در سال ۷۰- ۱۳۶۹ آن را به یک سریال تلویزیونی تبدیل کرد که خیلی از داستان‌های آن در مدرسه مجید در اصفهان می‌گذشت.

«مدرسه مادر بزرگ ها»
«مدرسه مادربزرگ‌ها» نام یک سریال تلویزیونی به کارگردانی «غلامرضا رمضانی» است که در سال ۱۳۷۵ ساخته شد. این سریال در زمان خودش بسیار پربیننده بود و محبوبیت زیادی داشت. سریال داستان بسیار ساده‌ای داشت؛ تعدادی مادرکلان که سواد نداشتند، به تشویق نواسه ها و فرزندانشان ترغیب می‌شوند که به مکتب بروند و سر صنف درسی بنشینند. خانم معلم جوانی هم مسئول آموزش به مادرکلان ها می‌شود. برگزاری صنف درسی برای مادرکلان هایی که هرکدام مشکلات خاص خودش را دارد، سخت‌تر از چیزی است که در ابتدا به نظر می‌رسد.

مهری ودادیان، فرخ‌لقا هوشمند، پری امیرحمزه، پروین‌دخت یزدانیان، گیتی معینی، شهین علیزاده، مهری مهرنیا، آزیتا لاچینی، مژگان عظیمی، مریم سعادت، مهوش وقاری، الهام پاوه‌نژاد، ساحره متین، ملیحه نظری، صفا آقاجانی، شکوفه مکری، پروین میکده، حوریه تقی زاده، سروش خلیلی، ابراهیم‌آبادی، اکبر دودکار، محمدرضا زندی، غلامحسین بهمنیار، محسن مقدم، بهزاد خداویسی و پروین تمجیدی بازیگران این سریال هستند.

«بچه‌های مدرسه همّت»
«رضا میرکریمی» در سال ۱۳۷۶–۱۳۷۵ سریالی به نام «بچه‌های مدرسه همت» را ساخت که این سریال از داستان‌های مختلفی تشکیل شده و درباره تعدادی متعلم است که در مکتبی به نام «همت» به‌طور شبانه‌روزی تحصیل و زندگی می‌کنند و هر بار با ماجرایی تازه روبه‌رو می‌شوند.

«دردسر والدین»
ماجرای این سریال که در سال ۱۳۸۰ به کارگردانی «مسعود نوابی» ساخته شد، در مکتب کلید می خورد.مردی که همسر خود را از دست داده است، پس از درگیرشدن یکی از پسرانش با هم صنفی خود، با مادر هم صنف پسرش که او نیز همسرش را از دست داده است آشنا می‌شود و این دو تصمیم به آغاز زندگی مشترک می‌گیرند ولی فرزندان ایشان با این وصلت موافق نیستند و...

مهران مدیری، فاطمه گودرزی، حسین ایل‌بیگی، حمیده خیرآبادی، خسرو فرخزادی، پوراندخت مهیمن، علی صادقی، روژان آریامنش، ‏حسن مهمانی، زهره حمیدی، محمد فیلی، فرشید زارعی‌فرد، محمد شیری، منوچهر علیپور، ساعد هدایتی، شهرام عبدلی و رامین نعمتی بازیگران این سریال هستند.

«مدرسه موش‌ها»
ساختن سریال با موضوع مدرسه، ژانر عروسکی هم دارد. «مدرسه موش‌ها» ابتدا در 10 یا 11 قسمت نشر شد و به دلیل استقبال بالای مخاطبان سری دومش در ۱۰۴ قسمت ساخته شد. فلم سینمایی «شهر موش‌ها» هم در سال 1364 به کارگردانی «مرضیه برومند» ساخته شد که در گیشه هم فروش خوبی داشت. شهر موش‌ها ۲ هم در سال۱۳۹۳ ساخته شد و با فروش ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی پرفروش‌ترین فلم تاریخ سینمای ایران نام گرفته بود.

«سفر جادویی»

فلم سینمایی «سفر جادویی» ساخته «ابوالحسن داوودی» در سال 1369 اکران شده است. در این فلم به نوعی به نقد روابط والدین و فرزندان پرداخته می شود.

فلمی که در همان سال های ابتدایی اکران فضایی جدید را برای مخاطبان کودکش به تصویر کشیده بود. قصه اصلی این فلم سینمایی پیرامون رابطه بین سینا و پدرش بود. پدر او داکتر بود و همانطور که اغلب والدین در آرزوی پیشرفت فرزندانشان هستند، داکتر کمالی نیز دوست داشت از سینا یک نابغه علمی بسازد و روی اهمیت دادن به درس و تحصیل تاکید ویژه ای داشت.

آزیتا حاجیان، اکبر عبدی و سعید شیخ زاده از جمله بازیگران این فلم سینمایی هستند.

فلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع»

«ورود آقایان ممنوع» فلمی به کارگردانی «رامبد جوان» است که در سال ۱۳۹۰ هجری خورشیدی در سینماهای ایران به نمایش گذاشته شد.

فلم سینمایی «ورود آقایون ممنوع» توانست عنوان دومین فلم پرفروش سال ۱۳۹۰ هجری خورشیدی سینمای ایران را کسب کند.

در خلاصه داستان این فلم سینمایی آمده است: مدیر یک لیسه خصوصی دخترانه با ورود آقایان به مکتب خود شدیداً مخالف است. اما وقتِ معلم کیمیا به دلیل زایمان شش ماه رخصتی می‌گیرد، مجبور می‌شود تا یک معلم جایگزین به لیسه بیاورد؛ اما کوشش وی برای پیدا کردن معلم زن در نیمه سال تحصیلی بی نتیجه است و او سر مجبوریت یک معلم مرد را انتخاب می کند. اما …

رضا عطاران، ويشکا آسايش، پگاه آهنگراني، ماني حقيقي، بهاره رهنما، فلامک جنيدي ، زهره حميدي، ستاره پسياني، حديث ميراميني، مهرناز بيات و علی صادقی ازجمله بازیگرانی هستند که در این فلم سینمایی ایفای نقش کرده اند.

فلم سینمایی دبیرستان خضرا

محوریت  اصلی قصه سریال «دبیرستان خضراء» روی شخصیت شکیبه با بازی «آزیتا حاجیان»معلم نمونه معارف است که سعی می‌کند با فعالیت‌های مثبت و ثمر بخش خود چهره‌ای مناسب از این قشر آموزشی در مکاتب به نمایش بگذارد. شکیبه با ارتباطی که با دختران نوجوان دارد، دغدغه‌های آن‌ها را بررسی می‌کند.

«آزیتا حاجیان»، «نیکو خردمند»، «مریلا زارعی»، «آناهیتا همتی»، «آزیتا لاچینی»، «فاطمه طاهری»، «پروین دخت یزدانیان» و «پریدخت امیر حمزه» در این سریال به ایفای نقش پرداخته اند.

گفتنی است که سریال های «دردسر والدین»، «مدرسه مادر بزرگ ها»، «بچه‌های مدرسه همّت» و «باز مدرسم دیر شد» قبلا از شبکه جهانی آی فیلم2 نشر شده است.

سمیه غفوری زاده

نظر شما
ارسال نظر