به گزارش آی فیلم2، هشتادویکمین جشنواره فلم ونیز که ۲۸ آگوست (۷ سنبله) آغاز به کار کرده بود، در ۷ سپتمبر (۱۷ سنبله) با معرفی برندگان و برگزیدگان به کار خود پایان داد.
اما اختتامیه «جشنواره فلم ونیز» تنها یک رویداد سینمایی نبود بلکه به یک پلتفرم برای بیان نگرانیهای انسانی و اجتماعی تبدیل شد و سینماگران با استفاده از این فرصت، تلاش کردند تا صدای مردم غزه و فلسطین را به گوش جهانیان برسانند.
در جریان مراسم اختتامیه هشتاد ویکمین جشنواره فلم ونیز، سینماگران و هنرمندان با ابراز همدردی و حمایت از مردم غزه و فلسطین، از این مراسم به عنوان یک پلتفرم برای جلب توجه به بحران انسانی در غزه و وضعیت دشوار مردم فلسطین استفاده کردند.
سینماگران با بیان اینکه هنر و سینما میتواند صدای کسانی باشند که در شرایط سخت زندگی میکنند، بر اهمیت همبستگی جهانی تأکید کردند. برخی از آنها به تأثیر جنگ و خشونت بر زندگی روزمره مردم اشاره کردند و خواستار صلح و عدالت برای فلسطینیان شدند.
جشنواره ونیز همچنین به عنوان یک فرصت برای یادآوری تاریخ و فرهنگ غنی فلسطین و تأکید بر نیاز به حفظ هویت فرهنگی این مردم مطرح شد. سینماگران با استفاده از این بستر، خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی به وضعیت انسانی در غزه و حمایت از حقوق بشر شدند.
«سارا فریدلند» کارگردان آمریکایی که با فلم «تماس آشنا» موفق شد دو جایزه بهترین فلم اول و جایزه کارگردانی بخشافقهای جشنواره ونیز را دریافت کند، پس از دریافت جایزه گفت: «به عنوان یک هنرمند آمریکایی یهودی باید توجه داشته باشیم که این جایزه را در حالی دریافت میکنم که سیصد و سی و ششمین روز نسل کشی اسراییل در غزه و هفتاد و ششمین سال اشغال فلسطین را شاهد هستیم. این مسئولیت ما به عنوان فیلمساز است تا از این فرصت ها برای جلوگیری از فرار رژیم صهیونیستی از مجازات در صحنه جهانی استفاده کنیم. من در همبستگی با مردم فلسطین و مبارزه آنها برای آزادی، در کنارشان ایستادهام.»
همچنین «کتلین چالفانت» که برای بازی در فلم «تماس آشنا» جایزه بهترین بازیگر زن بخش افقهای ونیز را دریافت کرد نیز پس از دریافت جایزه ابراز امیدواری کرد که مردم در صلح، آزادی و عدالت زندگی کنند.
«اسکندر کوپتی» سینماگر فلسطینی برنده جایزه فلمنامه افقها برای فلم «تعطیلات خوش» نیز پس از دریافت جایزه با اشاره به این که عمیقا متاثر از دوران سخت ۱۱ ماه گذشته است عنوان کرد که انسانیت و اخلاق همگان با وجود نسل کشی مداوم در غزه، مورد قضاوت است.
اما حمایت از مردم فلسطین تنها به مراسم اختتامیه محدود نمیشد و پیشتر و در روز افتتاحیه جشنواره ونیز و در جریان فرش قرمز کمدی-درام ایتالیایی «احساس بهتر»، «لینو موسلا» بازیگر ایتالیایی تیشرتی با نوشته «فلسطین را آزاد کنید» به تن داشت. همچنین «لورا مورانته» دیگر بازیگر این فلم نیز پکه دستی همراه داشت که پیامی دستنویس روی آن نوشته بود: «نسلکشی غزه را متوقف کنید. بیش از ۴۰ هزار نفر و بیش از ۱۶ هزار کودک جان باختهاند».
«نئو سورا» کارگردان آمریکایی نیز در مراسم فوتوکال فلم «پایان خوش» با یک دستمال گردن شرکت کرد و نشانی روی سینه خود نصب کرده بود که روی آن عبارت «فلسطین را آزاد کنید» نقش بسته بود.
«آنا فوگلیتا» بازیگر ایتالیایی در اکران فلم «اتاق مجاور» ساخته پدرو آلمودوار با یک سنجاق قلبی شکل که بیرق فلسطین را بر روی آن نقش بسته بود، روی فرش قرمز رفت.
اما شاید قوی ترین پیام همبستگی با مردم فلسطین در جشنواره ونیز روز پنجشنبه گذشته از سوی بازیگران و عوامل فلم تونسی «آیچا» صادر شد. «مهدی برساوی» کارگردان و «فاطما صفار» بازیگر به همراه سایر عوامل فلم ، بنری را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «نسل کشی را متوقف کنید».
همچنین «فابیو تستی» هنرپیشه ایتالیایی نیز تابلویی به زبان ایتالیایی حمل میکرد که روی آن نوشته شده بود: «۱۶۵۰۰ کودک در غزه کشته شدند، کشتار را متوقف کنید».
مقامات صحی در غزه گفتند که از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر سال گذشته، بیش از ۴۰ هزار فلسطینی به شهادت رسیدهاند، اما گزارش مجله پزشکی «Lancet» که در ماه جولای منتشر شد، نشان میدهد که تعداد قربانیان میتواند از ۱۸۶ هزار نفر فراتر رود، بهویژه وقتی بیماری و گرسنگی در نظر گرفته شود.
اما حمایت از فلسطین و غزه فقط مربوط به اختتامیه جشنواره فلم ونیز و سینماگران نبود، چراکه همزمان با آیین افتتاح آن در تاریخ ۲۸ آگوست بیش از۳۵۰ متخصص صنعت سینما نامهای سرگشاده به برگزارکنندگان جشنواره فرستادند و نسبت به نمایش دو فلم اسرائیلی انتقاد کردند. این افراد معتقد بودند نمایش فلمهای اسرائیلی موجب میشود که همه شرکتکنندگان در جشنواره ونیز در پنهانکردن ظلم اسرائیل علیه فلسطینیها شریک شوند.
این نوع ابراز همدردی و حمایت در جشنوارههای بینالمللی، نشاندهنده قدرت سینما به عنوان یک ابزار برای تغییر اجتماعی و جلب توجه به مسائل و بحرانهای انسانی است.