نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
97
-
الف
+

سی و سومین سالروز استقلال تاجیکستان+ویدیو

هر ساله نهم سپتامبر به‌عنوان روز ملی تاجیکستان در این کشور گرامی داشته می‌شود.

به گزارش آی فیلم 2، روز استقلال تاجیکستان ( Рӯзи Истиқлолияти Ҷумҳурии Тоҷикистон) که رسماً روز استقلال جمهوری تاجیکستان نامیده می‌شود، روز ملی کشور تاجیکستان است.

این روز سالانه در تاریخ نهم سپتامبر گرامی داشته می‌شود. 

این کشور فارسی زبان توسط «امامعلی رحمان» رهبری می شود و بیشتر جمعیت آن به گروه قومی تاجیک تعلق دارد و به زبان فارسی تاجیکی صحبت می‌کنند.

روسی به عنوان زبان رسمی بین قومی استفاده می‌شود.

شایان ذکر است که بیش از ۹۰ درصد این کشور را کوه‌ها تشکیل می‌دهند و این کشور یک کشور در حال توسعه با اقتصاد گذار است که به شدت به وجوهات تاجیکستانی‌های خارج از کشور، آلومینیوم و پنبه وابسته است.

کشور تاجیکستان عضو سازمان ملل متحد، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی، سازمان همکاری شانگهای، و سازمان پیمان امنیت جمعی و نیز مشارکت برای صلح ناتو است.

قابل یادآوری است که با فرارسیدن روز استقلال کشور تاجیکستان بعضی از مقامات بلند رتبه کشور ایران بیانیه های تبریکی برای رئیس جهمور تاجیکستان فرستادند.

داکتر «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور تاجیکستان در پیامی به مناسبت سالگرد استقلال تاجیکستان نوشت: گسترش مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای منطقه، به‌ویژه جمهوری تاجیکستان در اولویت سیاست خارجی دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و معتقدم که روابط مبتنی بر احترام متقابل مردم دو کشور بیش از گذشته تقویت و توسعه خواهد یافت.

داکتر «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز با ارسال پیام‌های جداگانه به «رستم امامعلی» رئیس مجلس ملی و «محمدطائر ذاکرزاده» رئیس مجلس نمایندگان جمهوری تاجیکستان، فرارسیدن سی و سومین سالگرد استقلال این کشور را تبریک گفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیام‌های خود با اشاره به نقش مؤثر تعاملات پارلمانی در توسعه و تعمیق مناسبات فیمابین، اظهار امیدواری کرد روابط دوستانه و تاریخی دو ملت بزرگ ایران و تاجیکستان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و در راستای منافع ملی دو کشور در تمامی زمینه‌ها رشد و توسعه یابد.

در ویدیوی بالا، کلیپی زیبا و دیدنی از سرود ملی کشور تاجیکستان را به مناسبت سالروز این کشور فارسی زبان تماشا می کنید.

سمیه غفوری زاده

نظر شما
ارسال نظر