نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
259
-
الف
+

بازتاب انتخابات ایران در افغانستان و تاجیکستان

مقامات تاجیکستانی و افغانستانی با تبریک به رئیس جمهور منتخب ایران بر توسعه هر چه بیشتر روابط دوجانبه دو کشور تاکید کردند.

به گزارش آی فیلم2، پیروزی «مسعود پزشکیان» در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران  به صدر اخبار بین المللی تبدیل شده است.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان با تبریک انتخاب پزشکیان در پیامی با اشاره به اشتراکات تاریخی،‌ فرهنگی و تمدنی ایران و تاجیکستان نوشت: من تداوم گفت‌وگوهای سطح بالا را ابزار مهمی برای پیشبرد این روند و پاسخگویی به منافع ملی تاجیکستان و ایران می‌دانم. در همین راستا، از شما دعوت می کنم در اولین فرصت مناسب به تاجیکستان سفر کنید.

«حنفی وردک» معاون دفتر سیاسی طالبان در دوحه با انتشار پیامی در «ایکس» پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.

وی افزود: امیدواریم دولت جدید ایران اقدامات مؤثر و مفیدی را برای توسعه و بهبود هر چه بیشتر روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی و تجاری میان افغانستان و ایران انجام دهد.

«حامد کرزی» رئیس جمهور اسبق افغانستان و «عبدالله عبدالله» رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفته‌اند.

آقای کرزی در پیامی در حساب فیسبوک خود نوشته است: «برگزاری موفقانهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران را که با مشارکت سیاسی و حضور مردم در پای صندوق‌های رای همراه بود، به ملت و دولت ایران تبریک می‌گویم و برای رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران جناب داکتر مسعود پزشکیان، آرزوی کامیابی نموده توفیقات مزیدشان را خواهانم.»

او ابراز امیدواری کرده است که در زمان ماموریت آقای پزشکیان «روابط دوستانه میان دو کشور با هم برادر، بیشتر از پیش تحکیم یابد.»

آقای عبدالله نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «افغانستان و ایران دو کشور برادر و دوست با مشترکات دینی، تاریخی و فرهنگی اند و در مراحل مختلف تاریخ در کنار یک‌دیگر ایستاده‌اند. جمهوری اسلامی ایران اکنون میزبان میلیون‌ها هموطن ما می‌باشد و به کمک‌های بشردوستانه‌ی خود به مردم افغانستان ادامه می‌دهد.»

 انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران به دلیل شهادت «آیت‌الله رئیسی» در سومین سال ریاست جمهوری در سانحه بالگرد در تاریخ هشتم سرطان(تیر) ۱۴۰۳ برگزار شد و رقابت مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم کشیده شد.

در نهایت پس از شمارش آرای انتخابات ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ در تمامی شعب اخذ رأی در داخل و خارج از این کشور، مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای، به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

نظر شما
ارسال نظر