نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
253
-
الف
+

نیم نگاهی به شهر «خجند» تاجیکستان در برنامه «پنجره آی فیلم»

خجند دومين شهر بزرگ تاجيكستان ، شهري زيبا و كهن و با سابقه اي دوهزار و ۵۰۰ ساله می باشد.

به گزارش آی فیلم2، تاجیکستان یکی از کشورهای کوچک آسیای مرکزی محسوب می‌شود که در همسایگی کشورهای افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان و چین قرار گرفته است.

پیشینه تاریخی چندهزارساله و موقعیت جغرافیایی تاجیکستان موجب شده تا این کشور دیدنی‌های زیادی را خود جای دهد.

خجند دومين شهر بزرگ تاجيكستان ، شهری زيبا و كهن و با سابقه ای دو هزار و ۵۰۰ ساله،  آثار باستانی بسیاری را در خود به يادگار گذاشته است.

«خجند» با توجه به آثار باستانی متعدد آن براي گردشگران مكانی جذاب است. ارگ ها و مساجد زيادی از قرون وسطی كه از بلايای طبيعی و انسانی جان سالم به در برده اند همچنان در اين شهر خودنمايی می كنند.

مناظر بسيار زيبا، آب و هوای معتدل و چشم انداز زيبا ، آب خالص شفاف درياچه بزرگ برای ماهيگيری، قايقرانی و شنا از ديگر جمله جذابيت های گردشگری خجند بشمار مي روند.

خجند همچنان يكی از مراكز كوهنوردی است. كوهنوردان جهان خجند را با ارتفاعات بيشتر از پنج هزار متر برای كوهنوردی ترجيح مي دهند.

موقعيت جغرافيايی شهر در شمال كشور تاجيكستان، در خور توجه است. رودخانه سيحون با آب نيلگونی كه از ميان آن می گذرد، گويا هلال ماه را در آغوش گرفته و بر زيبايي خجند افزوده است.

از مكان های جذاب و ديدنی اين شهر می توان از كوه موغل، رودخانه سيحون (سير دريا )، كاخ اورون، مسجد جامع شهر، بازار پنجشنبه، بقايای شهر قديم، موزه مردم شناسی، موزه تاريخ و كشورشناسی، كتابخانه تاش خواجه اسيری و چندين اثر معماری معاصر را نام برد.

روبروی پارك زيبای شهر، تالار مشهور كمال خجندی يكی از معروف ترين تیاترهای تاجيكستان بنا شده كه با سبك معماری يونانی و رومی خود نظر هر بيننده ای را به سوی خود جلب مي كند.

در ساحل راست رودخانه سيحون، در دامنه كوه موغل، شهرك جديدی با سبك معماری اروپايی ساخته شده، كه ديدن آن خالي از لطف نيست، در ميان گلكاری های پارك جديد، مجسمه ای ساخته شده از برنج وجود دارد كه اين مجسمه برنجی در سال ۱۹۷۰ ميلادی به مناسبت يكصدمين سال تولد لنين بنا شد و در نوع خود بی نظير است.

علاوه بر آن در اين شهر مجسمه ها و پيكره های بسياری از مفاخر تاريخی و فرهنگی وجود دارد كه مجسمه كمال خجندی، جوره ذاكراف از جمله آن هاست.

بازار پنجشنبه خجند، يكي از مشهورترين بازارهای آسياي مركزی است كه معماران در ساختن آن از سبك معماری سنتی شرقی و اصول معماری اروپايي استفاده كرده اند.

در مقابل بازار پنجشنبه، مسجد جامع شيخ مصلح الدين النوری خجندی قرار دارد كه اين مجموعه تاريخی قرون ۱۲ تا ۱۹ ميلادی است.

نظر شما
ارسال نظر