نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
97
-
الف
+

مستند افغانستان ؛با تاریخچه شهر «قندهار» آشنا شوید

«مستند افغانستان» از جمله برنامه های تاریخی در حال نشر از آی فیلم2 می باشد که به بررسی تمدن در دوره های مختلف باستانی کشور افغانستان می پردازد.

به گزارش آی فیلم 2، «قندهار»، یکی از سی و چهار ولایت افغانستان به مرکزیت شهر قندهار بوده که در قسمت جنوبی کشور واقع شده‌است.

قندهار

نام قندهار یا «کندهار» برگرفته از کلمه «گندهارا»، نام سرزمین و دولتی در روزگار باستان است که شامل حوزهٔ جنوبی رود کابل می‌شده و به باور «والتر بیلیو (Bellew)»، نویسندهٔ بریتانیایی، این سرزمین شامل تمامی ولایت امروزی قندهار می‌شده که در پی یورش هپتالیان در سدهٔ پنجم میلادی گسترش پیدا کرد و فعلا دومین کلانشهر و سومین شهر پرجمعیت افغانستان است.

قندهار

«قندهار» یکی از شهرهای مهم و جلوه درخشان تاریخ افغانستان است که دارای آب و هوای مطلوب و خاک مساعد می باشد.

قندهار

در این ولایت مقبره‌های اشخاص برجسته و نامدار مانند مقبره «احمد شاه ابدالی» پادشاه نامدار افغانستان، «میرویس هوتکی» و همچنین آرامگاه‌های رجال معروف این کشور قرار دارد و از مهمترین آثار تاریخی این ولایت نیز می‌توان به کتیبه آشوکا، طاق چهل زینه، ارگ، قلعه احمد شاهی، زیارت خرقه شریقه و مسجد جامع اشاره کرد.

همچنان باید یاد آور شد که ولایت قندهار 16 ولسوالی به نام‌های اَرغستان، ارغنداب، پَنجوائی، خاکریز، دامان، ریگ (ریگستان)، ژِرَی (ژیری)، سپین‌بولدَک، شاه‌ولی‌کوت، شورابَک، غورَک، قندهار، معروف، میانَشین، مَیوَند و نیِش دارد.

«مستند افغانستان» از جمله برنامه های تاریخی در حال نشر از شبکه آی فیلم2 می باشد که به بررسی تمدن در دوره های مختلف باستانی کشور افغانستان می پردازد.

این برنامه در بخش های جداگانه، بناهای تاریخی شهرهای مختلف افغانستان را با حضور باستان شناسان و بزرگان آن محل مورد بررسی قرار می دهد.

در این قسمت مستند افغانستان، به بررسی «تاریخ شهر قندهار» با حضور داکتر «عزیز احمد پنجشیری» و داکتر«فاروق انصاری» از باستان شناسان افغانستان، پرداخته شده است.

در ویدیوی فوق، قسمتی از برنامه مستند افغانستان را با حضور داکتر «عزیز احمد پنجشیری» و داکتر«فاروق انصاری» از باستان شناسان افغانستان تماشا می کنید.

س غ/ح ح

نظر شما
ارسال نظر