نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
163
-
الف
+

«سمنو پزی» آیین مشترک کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان

سنت «سمنو پزی» آیین مشترک کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان می باشند.

به گزارش آی فیلم 2، ویژه برنامه نوروزی «ارغوان» با بخش‌های متنوع همزمان با لحظات تحویل سال ۱۴۰۳ از شبکه های آی‌فیلم فارسی و آی فیلم 2 نشر شد. در این برنامه مهمانان مختلفی از جمله خوانندگان موسیقی محلی تا کارشناسان و اساتید رشته های مختلف حضور داشتند.

در این ویدئو، با آداب و رسوم مربوط به سمنو که یکی از سین های سفره هفت سین و از جمله رسوم های مشترک در بین کشورهای ایران، تاجیکستان و افغانستان می باشند، آشنا می شوید.

«نادیا پروانی» مجری شبکه جهانی آی فیلم2، که در این برنامه در نقش «عادله» همسایه «اقدس خانم» قرار دارد در رابطه با رسم سمنک پزی(سمنو پزی) تشریح می کند که سمنک پزی بخشی از رسم نوروزی مردم افغانستان است که با باورهای دینی مردم یکجا شده و اکثریت مردم، آن را نذر اولین روز سال می پندارند.

وی ادامه داد: سمنک پزی، سنتی است دیرینه در بین زنان افغانستان که این رسم، زمینه خوبی را برای آنان فراهم می کنند تا ساعاتی مشغله‌های زندگی را کنار گذاشته و یکجا با هم با خوشی و سرور به استقبال این جشن بزرگ بروند.

ویژه برنامه «ارغوان» در یک خانه قدیمی که 150 سال قدمت دارد، تصویربرداری شده است. ساختار کار به این صورت است که نوه‌ها گرد پدربزرگ و مادربزرگ جمع می‌شوند. مهمان‌های دیگری سر می‌رسند و پدربزرگ و مادربزرگ داستان‌هایی قدیمی نقل می‌کنند. مناسبات میان این شخصیت‌ها و داستان‌هایی که نقل می‌شود ساختار اصلی برنامه را تشکیل می‌دهند. مخاطب در این برنامه به لحاظ بصری، با آداب و رسوم و مناسک نوروزی اقوام مختلف آشنا می‌شود.

در ویدیوی بالا، توضیحات «نادیا پروانی» را راجع به مراسم سمنک پزی(سمنو پزی) تماشا می کنید.

س غ/ح ح 

نظر شما
ارسال نظر