نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
133
-
الف
+

چرا سفره «هفت سین» می اندازیم؟

جشن نوروز از آیین های باستانی است که در تمام کشورهای فارسی زبان به سبک های مختلف برگزار می گردد.

به گزارش آی فیلم 2، شبکه جهانی آی‌فیلم2 برای لحظات تحویل سال نو 1403 خورشیدی، ویژه برنامه «ارغوان» به کارگردانی «داریوش جهانگیری» و تهیه کنندگی «مهرداد جلوخانی» را برای مخاطبان خود پخش کرد.

این برنامه که شب گذشته از شبکه جهانی آی فیلم2، نشر شد، دارای بخش های مختلفی است، در قسمتی از این ویژه برنامه، ویدئویی را تماشا می کنید که در آن به فلسفه سفره هفت سین اشاره شده است.

ویژه برنامه «ارغوان» در یک خانه قدیمی که ۱۵۰ سال قدمت دارد تصویربرداری شده است. ساختار کار به این صورت است که نوه‌ها گرد پدربزرگ و مادربزرگ جمع می‌شوند. مهمان‌های دیگری سر می‌رسند و پدربزرگ و مادربزرگ داستان‌هایی قدیمی نقل می‌کنند. مناسبات میان این شخصیت‌ها و داستان‌هایی که نقل می‌شود ساختار اصلی برنامه را تشکیل می‌دهند. مخاطب در این برنامه به لحاظ بصری، با آداب و رسوم و مناسک نوروزی اقوام و مردمان مختلف ایرانی آشنا می‌شود.

از آن جای که جشن نوروز یک آیین مشترک در بین تمام کشور های منطقه است، این مراسم به سبک های مختلف در ایام تحویل سال نو در کشور های مثل ایران، افغانستان، تاجیکستان و...برگزار می گردد.

مردم افغانستان نیز هم مانند سایر کشور های فارسی زبان و غیر فارسی زبان منطقه، از سال‌های کهن به این سو به گونۀ ویژه از جشن نوروز تجلیل می‌کنند که جشن تهیۀ سمنک، سفرۀ هفت سین و هفت میوه بخشی از این جشن قدیمی است. مردم همچنان با تهیه لباس نو برای روز اول سال نو و پختن غذاهای متنوع در شب سال نو به استقبال بهار، سال نو و نوروز می‌روند.

معمولا، زنان افغانستانی از آغاز شب نوروز تا سپیده دم اولین روز بهار به صورت دسته جمعی و خواندن اشعار قدیمی شروع به پخت سمنک که از رسوم قدیمی نوروز در افغانستان است، می‌کنند.

رسم شب‌نشینی سمنک در شب نوروز در میان خانم‌های شهر کابل و دیگر نقاط افغانستان رایج است و بسیاری از خانواده‌ها به ویژه بانوان افغانستانی در شب نوروز در میهمانی پخت سمنک اشتراک می‌کنند.

گفتنی است که در کنار سمنک و سفرۀ هفت سین، هفت میوه دیگر خوراکی مخصوص نوروز است که هفت میوه خشک در داخل ظرف آبی، تر می‌شود.

در ویدیوی بالا، فلسفه برگزاری «سفره هفت سین» را تماشا می کنید.

س غ /ح ح

نظر شما
ارسال نظر