نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
224
-
الف
+

«شاه رسول قاسمی»: «نواهنگ» یک گام موثر جهت توانمند سازی جوانان هنرمند افغانستان است

«شاه رسول قاسمی» خواننده مشهور افغانستان از مسئولان شبکه آی فیلم به خاطر تهیه و نشر مسابقه «نواهنگ» تشکر کرد.

به گزارش آی فیلم 2، «شاه رسول قاسمی» آوازخوان مشهور و نامی افغانستانی که به عنوان داور در دو فصل اخیر «نواهنگ» حضور داشته است، در پشت صحنه این مسابقه آوازخوانی در مصاحبه با خبرنگار آی فیلم2، ضمن تبریک به مناسبت ششمین سالروز تاسیس آی فیلم2، این کانال را مسیر رشد برای هنرمندان و جوانان افغانستان دانست.

وی در پیوند با چالش های داوری در مسابقه «نواهنگ» بیان داشت: دربین اشتراک کنندگان این دوره مسابقه نواهنگ واقعا جوانان با استعداد و کار بلد در عرصه موسیقی حضور دارند که در بعضی از مراحل به خصوص مرحله های نزدیک به فینال، انتخاب بین آن ها برای ما مشکل است چون واقعا همه آنها عالی می درخشند.

داور «نواهنگ» ادامه داد: شبکه جهانی آی فیلم2، یک گام موثر در جهت ارتقاء و توانمند سازی جوانان افغانستان برداشته است و اکثریت برنامه های این شبکه از کیفیت و ارزشمندی بالای برخوردار است.

آقای قاسمی ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی ایران و هم چنان عوامل کانال آی فیلم2، مسابقه «نواهنگ» در احیای موسیقی افغانستان و شناسایی هنرمندان جوان و بااستعداد این کشور یک عوامل مهم تلقی کرد.

«شاه رسول قاسمی» به تاریخ  4 حوت (اسفند) سال 1359 خورشیدی در شهر مزارشریف ولایت «بلخ»، در یک خانواده هنرمند چشم به جهان گشود.

وی از طفولیت، زمانی که تنها ده سال عمر داشت، تحت نظارت برادر کلان تر خود، زنده یاد «یوسف قاسمی» و استاد «منیر فقیری» تعلیم موسیقی را آغاز کرد.

شاه رسول نزد اساتیدی چون «موسی خان قاسمی» و «ظاهر باختری»  نیز شاگردی کرده است.

«شاه رسول قاسمی» بعد از فوت برادرش «یوسف قاسمی» گروه موسیقی «بلخ باستان» را همراه با دیگر برادران خود بنیاد نهاد.

«گل انتظار»، «دیدم دیدم»، «تو هر غروب»، «سلام عزیز دلم»، «به نام وطن»، «در خاطرم»، «آمدی خانه ام روشن شد»، «در خاطرم»، «چوپانچه»، «گر عشق است همین است» و «گر چه رفتی نمی روی از یاد» از جمله آهنگ های این آوازخوان افغانستانی می باشد.

گفتنی است به دنبال استقبال گسترده افغانستانی ها و مهاجرین مقیم ایران و فارسی زبانان دیگر کشورهای آسیای مرکزی  از فلم و سریال های ایرانی، 26 حوت / اسفند 1396 ، تلویزیون فارسی زبان آی فیلم ۲  به عنوان نماد اشتراک فرهنگی و آیینی ملت های ایران، افغانستان و تاجیکستان، افتتاح شد.

مصاحبه کننده: سمیه غفوری زاده

نظر شما
ارسال نظر