نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
195
-
الف
+

میزبانی جشنواره موسیقی فجر ایران از هنرمندان افغانستان+ ویدیو

«آصف حبیبی» هنرمند افغانستانی از فواید برگزای جشنواره موسیقی فجر برای نزدیکی فرهنگی بین ملت های فارسی زبان سخن گفت.

به گزارش آی فیلم 2، سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری «رضا مهدوی» از دوشنبه تا شنبه مصادف با 23 تا 28 دلو (بهمن ماه) در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی در تهران و 14 ولایت(استان) دیگر ایران در حال برگزاری است.

در این جشنواره گروه های موسیقایی از کشورهای «هندوستان»، «بلژیک»، «عراق»، «ارمنستان»، «افغانستان»، «ازبکستان»، «تاجیکستان» و «هلند» با یکدیگر به رقابت پرداختند.

هنرمندان افغانستان در قالب گروه موسیقی «عندلیبان» در نخستین شب از سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در تالار رودکی تهران روی صحنه رفته و به اجرای قطعات و تصانیف فولکوریک منطقه خود پرداختند که در میان آنها «ملاممدجان» برای مخاطبان ایرانی بسیار آشنا و خاطره‌انگیز بود.

«آصف حبیبی» آوازخوان و نوازنده گروه «عندلیبان» در حاشیه سی و نهمین جشنواره موسقی فجر در گفتگو با خبرنگار آی فیلم 2 در خصوص تجربه حضور خود در این برنامه عنوان کرد: من دومین بار است که در این جشنواره حضور پیدا می کنم. اما ما برنامه های مختلف هنری و کانسرت های متعددی را در در ولایت های مختلف ایران چون تهران، مشهد، کردستان و شبکه های تلویزیونی این کشور برگزار کرده ایم.

این هنرمند افغانستانی در مورد فواید برگزاری چنین جشنواره هایی در نزدیکی فرهنگی ملت های فارسی زبان اظهار کرد: قطعاً با استقبال خوبی که از این جشنواره صورت گرفته است برگزاری چنین برنامه هایی بسیار مفید است.

وی در این خصوص افزود: مردم افغانستان و ایران را نمی توان از یکدیگر جدا کرد چون اشتراکات زبانی و  فرهنگی بیشماری دارند، البته برگزاری چنین برنامه های فرهنگی قطعاً در نزدیکی و شناحت هر چه بیشتر این فرهنگ مشترک نقش به سزایی ایفا می کند.

«حبیبی» همچنین درباره برگزاری فصل چهارم مسابقه «نواهنگ» ویژه هنرمندان جوان افغانستانی گفت: این مسابقه قطعاً برای رشد استعدادهای هنری برنامه مفیدی می باشد و به جوانان و آینده سازان هنر موسیقی افغانستان کمک می کند.

«آصف حبیبی» آوازخوان و نوازنده هارمونی، «وحیددلاهنگ» نوازنده رباب، «حکیم باختری» نوازنده طبلا، «شهمیم باختری» نوازنده دُهُلَک، «عبدالقادر عزیزی زاده» نوازنده رباب وخواننده، «عبدالخالق عزیزی زاده» هماهنگ کننده و تنظیم کننده نوازندگان گروه عندلیب از افغانستان را تشکیل می‌دادند.

جشنواره موسیقی فجر در سال1364 و با نام اولیه «جشنواره سراسری سرود و آهنگ‌های انقلابی» شکل گرفت و اولین دوره آن با اشتراک 20 گروه در تهران برگزار شد.

در سال 1370 و در هفتمین دوره خود، این جشنواره برای اولین بار شکل بین‌المللی به خود گرفت و بخش «معرفی موسیقی ملل مسلمان» به آن اضافه شد

م ا

نظر شما
ارسال نظر