نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
585
-
الف
+

مروری بر 3 فصل برگزاری مسابقه آوازخوانی «نواهنگ»

به بهانه آغاز فصل چهارم مسابقه بزرگ «نواهنگ»، مرور کوتاهی بر آنچه در سه فصل این برنامه گذشته، داشته ایم.

 به گزارش آی فیلم 2، به بهانه آغاز فصل چهارم مسابقه بزرگ آوازخوانی «نواهنگ» مرور کوتاهی به تجربه تولید سه فصل این برنامه داشته ایم که در ادامه می خوانید.

فصل اول مسابقه بزرگ آوازخوانی «نواهنگ» در سال 1399 توسط شبکه آی فیلم 2 برای خوانندگان جوان و مستعد افغانستانی مقیم ایران آغاز شد و در ابتدای امر حدود 110 تن در این برنامه ثبت نام کردند.

از بین این افراد 48 هنرمند در قالب 12 گروه 4 نفره با داوری «امیر تاجیک» خواننده مطرح ایرانی، «مهرداد هویدا» خواننده و آهنگساز سرشناس، داکتر «محمدرضا چراغعلی» موسيقی‌دان، آهنگساز، و تنظيم‌كننده مطرح موسيقی سينما و تلويزيون ایران با هم به رقابت پرداختند و 12 تن به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کردند.

نواهنگ

در مرحله نیمه نهایی این مسابقه 12 آوازخوان برتر به شمول«سید حسین حسینی»، «بصیر فیضی»، «احمد جیلانی»، «ادریس احمدی»، «حبیب الله احمدی»، «امید حسینی»، «محمدرضا قربانی»، «عظیم حکیمی»، «رامین بارکزی»، «مهدی حسینی»، «علی خوشبین» و «کبیر حسینی» در سه گروه چهار نفره مهارت خود را به نمایش گذاشتند که در نهایت در بخش نیمه نهایی نیز به ترتیب «علی خوشبین»، «کبیر حسینی» و «احمد جیلانی» موفق شدند به مرحله فینال این برنامه مهیج راه پیدا کردند.

در نهایت «کبیر حسینی» موفق به کسب رتبه اول شد و «احمد جیلانی» و «علی خوشبین» به ترتیب رتبه های دوم و سوم را از آن خود کردند.

نواهنگ

گفتنی است براساس آرای تجمیعی پیامکی و اپلیکشین در بخش برگزیده مردمی آقایان «کبیر حسینی » و «امید حسینی» با اختلاف کم به ترتیب رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص دادند و تندیس و لوح تقدیر منتخب مردمی و هدایای این بخش به هر دو هنرمند اهدا گردید.

لازم به ذکر است، «عارف جعفری» آوازخوان، آهنگ‌ساز، ادیب، شاعر و هنرمند معاصر افغانستان نیز در بخش راستی آزمایی داوری این برنامه را برعهده داشت.

فصل دوم مسابقه «نواهنگ» در سال 1400 خورشیدی با ثبت نام حدود 300 تن آغاز به کار کرد که پس از مرحله راستی آزمایی 100 نوهنرمند در مسابقه اشتراک کردند که از بین آن ها 30 تن با رأی هیات داوران فصل دوم نواهنگ به شمول «آرش بارز» آوازخوان جوان و نام آشنای افغانستان، «مهدیار حبیبی» آوازخوان، آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی و «عارف جعفری» خواننده و آهنگ‌ساز افغانستانی به مرحله تلویزیونی راه پیدا کردند.

نواهنگ

از بین این 30 آوازخوان برتر 10 تن به شمول «عبدالقدیر سعیدی»، «احمدمختار نیکیار»، «حمید کریمی»، «نوید محمدی»، «داوین نیکزاد»، «علی عمر»، «احمد پاکدل»، «محمدرضا قربانی»، «محمدرضا احمدی» و «شایان محمدی» نیز به مرحله اصلی راه پیدا کردند.

نواهنگ

مرحله اصلی فصل دوم مسابقه نواهنگ با حذف یک تن در هر قسمت پیش رفت تا با حذف شش تن از ده بهترین مسابقه نواهنگ، در مرحله فینال این مسابقه، چهار هنرمند برتر با یکدیگر به رقابت پرداختند و به ترتیب «داوین نیکزاد» مقام اول، «علی عمر» مقام دوم،  «محمدرضا قربانی» رتبه سوم و همچنین «احمد مختار نیکیار» با کسب بیشترین آراء از سوی مخاطبان، به عنوان برگزیده مردمی فصل دوم معرفی و در مراسم اختتامیه از ایشان تقدیر به عمل آمد.

نواهنگ

پس از دو سال تجربه موفق مسابقه نواهنگ در سال های 1399 و 1400 شبکه آی فیلم 2 تصمیم گرفت با دعوت از هنرمندان نوظهور موسیقی افغانستان، تاجیکستان و مهاجران فارسی زبان در ایران فصل سوم این برنامه استعدادیابی را در سال 1401 تولید کند.

در این فصل بیش از 400 تن از هشت کشور جهان ثبت نام خود را قطعی نموده و با انتخاب داوران این برنامه 42 تن در قالب 6 گروه 7 نفره با هم رقابت نموده که در ادامه 18 آوازخوان به مرحله بعدی این مسابقه راه پیدا کردند.

نواهنگ

در مرحله 18 بهترین آوازخوان ها در قالب 3 گروه 6 نفره به تبارز داشته های هنری خویش پرداخته و بر اساس رأی داوران این فصل از مسابقه نواهنگ به شمول «عارف جعفری»، «شاه رسول قاسمی» و «تواب آرش» آوازخوان های مطرح افغانستان به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

در این مرحله 9 آوازخوان برتر فصل سوم مسابقه نواهنگ از جمله «حبیب مهاجر»، «مشعل شمسی»، «سعید ناروئی»، «محمدرضا احمدی»، «بهزاد عزیزی»، «غلام سرور حسینی»، «رسول ساحل»، «مصطفی افتخاری» و «نبیل الحان» با هم به رقابت پرداختد. در هر قسمت از این مرحله، سه تن با رأی داوری حذف می شدند و یکی از بین آن ها با رای مردمی به رقابت بازگردانده می شد.

این روند تا مرحله فینال و انتخاب سه هنرمند برتر ادامه داشت تا اینکه از بین آن ها به ترتیب «نبیل الحان» مقام اول نواهنگ، «رسول ساحل» مقام دوم و «سعید ناروئی» رتبه سوم فصل سوم مسابقه آوازخوانی نواهنگ شبکه آی فیلم 2 را از آن خود کردند.

نواهنگ

اما اکنون فصل چهارم مسابقه آوازخوانی «نواهنگ» با سه سال تجربه موفق توسط شبکه آی فیلم2 برای خوانندگان با استعداد افغانستانی و تاجیکستانی، برگزار می شود.

نواهنگ

گروه برگزارکننده مسابقه «نواهنگ» قصد دارد در ادامه سه فصل گذشته این مسابقه که به همت شبکه جهانی آی فیلم2 اجرا شده، با برگزاری فصل چهارم این رقابت، به کشف استعدادها و معرفی آوازخوان های کشور افغانستان و تاجیکستان بپردازد.

بر این اساس متقاضیان اشتراک در مسابقه نواهنگ می توانند در مرحله نخست، آهنگ و یا آهنگ های خویش را در سبک های مختلف به شمول محلی، پاپ، کلاسیک و دیگر سبک های آوازخوانی به گونه زنده (در استودیو ثبت نشده باشد) و به صورت افقی با گوشی موبایل ثبت نموده و به همراه مشخصات کامل از طریق یکی از برنامه های ارتباطی واتساپ، بله و یا تلگرام به شماره 0093787449899 ارسال نمایند.

مهلت ارسال و ارائه آثار متقاضیان حداکثر تا 20 عقرب(آبان) 1402 می باشد. پس از تاریخ مذکور، آثار بررسی و از نفرات برگزیده برای حضور در مرحله تلویزیونی دعوت به عمل می‌آید.

لازم به ذکر است با توجه به لزوم حضور در استودیو در مراحل نهایی، داوطلبان باید در ایران مقیم باشند و یا بتوانند در زمان مقرر در این کشور حضور پیدا کنند.

م ا / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر
جوادعلیزاده

بسیار عالی