نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
631
-
الف
+

مروری بر کارنامه هنری «ژاله علو» بازیگر سریال «روزی روزگاری»

«ژاله علو» گوینده و هنرپیشه با سابقه تیاتر، سینما و تلویزیون اهل ایران 96 ساله شد.

به گزارش آی فیلم 2، «ژاله علو» شاعر، گوینده رادیو، صداپیشه و هنرپیشه تیاتر، سینما و تلویزیون اهل ایران است که در تاریخ  14 اسد(مرداد) سال 1306در تهران متولد شد.

«ژاله علو» فارغ‌التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران می باشد.

بانو ژاله با نام اصلی «شوکت علو» در کودکی آثار ادبی ادیبان بزرگی همچون «حافظ»، «سعدی» و «مولانا» را فرا گرفت. در نوجوانی عضو چند انجمن ادبی و گروه شعرخوانی بود و همین فعالیت‌ها موجبات راهیابی وی به رادیو برای دکلمه شعر و گویندگی در آن را در سال 1327 مهیا کرد.

نخستین فعالیت‌های هنری وی از سال 1327 با گویندگی زنده در رادیو و اعلام برنامه‌ها، آغاز شد. سپس وی به اجرای نمایش‌های رادیویی پرداخت و از پایه‌گذاران برنامه «داستان شب» بود.

نخستین تجربه تیاتری بانو علو مربوط به سال 1328، در یکی از نمایش‌های «هنریک استپانیان» به نام «ماری مادلن» در «تئاتر فردوسی» بود که پس از آن فعالیت گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرد و آخرین اجرای وی در عرصه تیاتر در سال 1337 و در نمایشی به نام «توپاز» بود.

به پیشنهاد «اسماعیل کوشان»، نقش اول فلم «افسونگر» را با آنکه نقش منفی بود، پذیرفت. او تا اواخر دهه سی خورشیدی ایفا گر نقش‌های اصلی بود اما به تدریج به شمایل مادر در سینمای ایران بدل شد.

«ژاله علو» فعالیت در دوبله را از سال 1331 در استودیو «پارس فلم» و با گویندگی در فلم «مادر» کاری از «اسماعیل کوشان» آغاز کرد و پس از آن در فلم‌های زیادی به‌جای ستارگان معروف سینمای جهان حرف زده‌است.

این هنرمند پیشکسوت آغازگر دوبلهٔ کارتون در ایران بود و دوبله بسیاری از کارتون‌های والت دیسنی، مانند «زیبای خفته» و «گربه‌های اشرافی» به سرپرستی وی انجام شده‌است.

وی بعد از انقلاب اسلامی ایران بازی در تلویزیون را با سریال «امیرکبیر» آغاز کرد.

شاخص‌ترین آثار «ژاله علو» در سالهای بعد از انقلاب، یکی مدیریت دوبلاژ سریال محبوب «سالهای دور از خانه» و هنرنمایی در مجموعهٔ تلویزیونی «روزی روزگاری» در نقش زن ایلیاتی مقتدری به‌نام «خاله لیلا»بود که مورد استقبال قرار گرفت.

وی همچنین در سریال های نظیر «گالش‌های مادربزرگ»، «باغ گیلاس»، «آوای فاخته»، «تفنگ سر پر»، «چشم‌ به‌ راه»، «یکی بود، یکی نبود»، «مسافر ری»، «روشن‌تر از خاموشی»، «روز رفتن»، «ساعت ‌شنی»، «شیخ بهایی»، «مختارنامه» و «سایه روشن» به نقش‌آفرینی پرداخته‌ است.

ژاله علو که در سال 1389 به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران برگزیده شد، در فلم‌هایی چون «زمان از دست رفته»، «پرواز را به خاطر بسپار»، «جنگ نفت‌کش‌ها»، «آدم‌برفی»، «روز واقعه»، «طالع سعد»، «مسافر ری» ، «مهمان مامان»، «کارناوال مرگ» و «ملک سلیمان» بازی کرده است.

از دستاوردهای این هنرمند، می‌توان به دریافت تندیس افتخار برای یک عمر فعالیت سینمایی از خانه‌ سینمای ایران، کسب تقدیرنامه‌ یک عمر فعالیت هنری و تأثیرگذار فرهنگی از انجمن بازیگران سینمای ایران و لوح تقدیر کارگردان برتر از جشنواره‌ بین‌المللی برنامه‌های رادیویی اشاره کرد.

وی همچنین لوح تقدیر و جایزه‌‌ بهترین کارگردانی را برای نمایش رادیویی «یک اتفاق ساده» از جشنواره‌ بین‌المللی برنامه‌های رادیویی دریافت کرده‌ است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر