نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
504
-
الف
+

«عزت الله انتظامی»؛ بازیگری که نقش ها را زندگی کرد

در این گزارش به بهانه سالروز تولد زنده یاد «عزت الله انتظامی» مروری بر کارنامه هنری این بازیگر برجسته ایرانی داریم.

به گزارش آی فیلم 2، امروز 30 جوزا (خرداد) نود و نهمین سالروز تولد «عزت الله انتظامی» بازیگر، کارگردان تیاتر، سینما و تلویزیون ایران است؛ هنرمندی که برای اولین بار به او لقب «آقای بازیگر» اعطا شد.

«عزت‌الله انتظامی»، بازیگر و کارگردان تیاتر، سینما و تلویزیون، متولد 30 جوزاء (خرداد) 1303در تهران بود.

زنده یاد انتظامی، فارغ‌التحصیل مدرسه‌ شبانه‌ تیاتر و سينمای هانوفر آلمان و دانشكده‌ هنرهای زيبای دانشگاه تهران بود و فعاليت هنری را با پيش پرده‌خوانی در تماشاخانه‌ ایران آغاز كرد. بازی در فلم «واريته‌ی بهاری» (1328) به كارگردانی «پرويز خطيبی» نخستين تجربه‌ سينمايی او است.

«داریوش مهرجویی» کارگردان فلم «گاو» (۱۳۴۸) استعداد انتظامی را کشف کرد و پروراند. بازی‌های او در دیگر آثار مهرجویی همچون «آقای هالو» (1349)، «پستچی» (1351)، «دایره‌ی مینا» (1357)، «اجاره‌نشین‌ها» (1365)، «هامون» (1368) و «بانو» (1370) نشان‌دهنده‌ توانایی‌های بسیار او بود.

انتظامی علاوه بر نقش‌آفرینی در آثار مهرجویی، در فلم‌های کارگردانان دیگری چون «علی حاتمی» و «مسعود کیمیایی» نیز بازی کرده است. 

او همچنین به عنوان بازیگر و کارگردان هنری در تله‌تیاترهای متعددی حضور داشته است. انتظامی از ابتدای تأسیس خانه‌ تیاتر، به عنوان رئیس و عضو هیأت مدیره و از ابتدای تأسیس خانه‌ هنرمندان، به عنوان عضو و نایب رئیس شورای عالی، در عرصه‌‌ هنر خدمت نموده است.

وی همچنین مدرک داكترای افتخاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران را دارد. 

زنده یاد انتظامی در مجموعه‌هایی چون «هزاردستان»، «زندگی» و «محاکمه» و فلم‌هایی نظیر «خانه‌ی عنکبوت»، «کمال‌‌الملک»، «کشتی آنجلیکا»، «سایه‌ خیال»، «روز واقعه»، «روسری آبی»، «خانه‌ای روی آب»، «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «جایی برای زندگی»، «حکم»، «رئيس»، «راه آبی ابریشم» و «چهل‌سالگی» به نقش‌آفرینی پرداخته‌ است.

وی همچنین در فلم مستند «عشق‌پرداز» ساخته‌ «محمدهادی کاویانی» در کنار استاد «محمود فرشچیان» حضور داشته است.

دریافت جایزه‌ دوم بازیگر مرد برای فلم «گاو» (1348) از جشنواره‌‌ شیکاگو، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول برای فلم‌های «گراند سینما» (1367) و «روز فرشته» (1372) و لوح تقدیر برای «ناصرالدین شاه آکتور سینما» (1370)، «خانه‌ خلوت» (1370) و «مینای شهر خاموش» (1385) از جشنواره‌ فیلم فجر ایران در کارنامه‌ هنری وی به چشم می‌خورد.

این هنرمند توانای ایرانی در 26 اسد (مرداد) سال1397 در شفاخانه (بیمارستان) باهنر تهران به عمر 94 سالگی درگذشت.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر