نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
458
-
الف
+

جاذبه های طبیعی در پارک ملی «شیرکنت» تاجیکستان

در این گزارش گوشه ای از جاذبه های دیدنی پارک ملی «شیرکنت» در کشور تاجیکستان را مشاهده می کنید.

به گزارش آی فیلم 2، در سال1993 با هدف حفظ گیاهان و جانوران به ویژه ردپای دایناسورها و توسعه گردشگری زیست محیطی، پارک طبیعی تاریخی «شیرکنت» در کشور تاجیکستان ثبت شد. 

شیرکنت

این پارک در زمینی به مساحت سه هزار جریب در 90 تا 100 کیلومتری غرب «دوشنبه» پیرامون دریای شیرکنت در جنوب رشته کوه «حصار» قرار دارد. 

شیرکنت

آب و هوای پارک «شیرکنت» نسبت به سایر کوه‌ها خشک‌تر و سردتر است، و این منطقه تابستان گرم‌ و زمستان سخت‌ و طولانی‌تری دارد.

شیرکنت

جانوران  این پارک طبیعی و تاریخی شامل حدود 150گونه آبی، 30 گونه پستاندار، 100 گونه پرنده مختلف، 41 گونه پرنده ساکن، لاک پشت، دُرنا، کبوتر، دارکوب، پرنده سیاه، بلبل، بیش از 55 گونه پرنده مهاجر و شامل هشت گونه از خزندگان است.

در اکوسیستم پارک، پلنگ برفی، خرس تیان شان، بز کوهی سیبری، گراز وحشی، سمور قرمز، سیاه گوش، سیاه گوش ترکستانی، گرگ، روباه، غزال و سایر حیوانات وحشی وجود دارد.

شیرکنت

پوشش گیاهی پارک طبیعی تاریخی «شیرکنت» غنی است، که شامل؛ درختان شاه بلوط، بادام، افرا، سیب و گیلاس کوهی، گونه‌های درختان پهن برگ به ‌ویژه چنار غول ‌پیکر در ارتفاع یک تا دو هزار متری و ... است.

صنوبر در ارتفاع دو تا سه هزار متری و گونه‌هایی از انواع گیاهان دارویی و غذایی مانند تارون، درخت چای، کاکوتی، آدناس، سدوم، نعناع، یوگان خوراکی، لاله های مختلف و در مجموع 150 نوع گیاه در این منطقه رشد می کنند. 

شیرکنت

همچنین درختان بومی آسیای مرکزی مانند صنوبر طلایی، صنوبر نیم‌کره‌ای در این پارک به وفور رشد کرده‌اند.

در 15کیلومتری امتداد جاده کوهستانی رد پای دایناسورها یافت شده است. باید گفت که آثار غیر زنده در این منطقه تقریباً 40 گونه متعلق به آثار زمین شناسی، هیدرولوژیکی و یخبندان را شامل می شود. 

صخره‌های قفل ‌مانند و دیگر نشانه‌های شگفتی‌های طبیعی. آثار زمین شناسی پارک نشان می دهد که در زمان های قدیم این مکان لبه اقیانوس یا دریای عظیم بوده است، زیرا آثار دایناسورها در آن وجود دارد. 

شیرکنت

دانشمندان بر این باورند که از 160تا 140 میلیون سال پیش، دایناسورهای واقعی در قلمرو رودخانه شیرکنت زندگی می‌کردند.

م ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر