نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
652
-
الف
+

سفر مجازی به چهار مکان تاریخی در افغانستان

انستیتوت تکنولوژی ماساچوست با استفاده از تصاویر سه بعدی، علاقمندان را در سفری مجازی به مکان‌های تاریخی افغانستان می‌برد.

به گزارش آی فیلم 2، انستیتوت تکنولوژی ماساچوست با استفاده از تصاویر زمینه سفر مجازی علاقمندان به مکان‌های تاریخی افغانستان را مهیا کرده است.

پروژه «راه‌های دیدن» با اسکن دیجیتال از معماری چهار مکان تاریخی افغانستان، امکان مشاهده درون و محوطه این عمارت‌ها را برای بینندگان فراهم می‌کند.

این نهاد تحقیقاتی، امکان دیدار مجازی از این چهار مکان تاریخی در معرض خطر نابودی را تا پایان ماه جون(ژوئن) از طریق کتابخانه‌های این موسسه برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

یکی از این مکان‌ها، مقبره «خواجه ابونصر پارسا» در بلخ است که به دلیل رنگ درخشان گنبد کاشی‌کاری شده و رنگ‌آمیزی خاص آن به «مسجد سبز» معروف است.

مقبره خواجه ابونصر پارسا

گنبد بودایی «استوپه» در «پروان» در شمال کابل، مقبره «گوهرشاد» در هرات و «منار جام» در ولایت غور نیز سه مکان دیگری هستند که از طریق این پروژه می‌توان آنها را بازدید کرد.

استوپه توپمقبره گوهرشاد منارجام

انستیتوت تکنولوژی ماساچوست در توضیح این میراث تاریخی قرن شانزدهم نوشته است که اگر امکان سفر به این مکان تاریخی وجود داشت بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کرد.

این نهاد می‌گوید که اکنون هر کسی می‌تواند به لطف این پروژه خلاقانه حفاظت مکان‌های تاریخی، تصویر روشنی از حضور در این مسجد را حس کند.

بیشتر بخوانید:

«استوپه توپ دره» ؛ بزرگترین معبد بودایی در افغانستان

اعطای جایزه شایستگی میراث‌های فرهنگی یونسکو به یک بنای تاریخی در افغانستان

کار بازسازی «استوپه‌ توپ‌دره» تکمیل شد

«منار جام» در لست آثار میراث‌های فرهنگی جهان اسلام ثبت شد

نگرانی ها از خطر فروریزی «منار جام»

مسئولان برای مرمت سازی «منار جام» ولایت «غور» دست‌به‌کار شدند

م ا 

نظر شما
ارسال نظر