نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1034
-
الف
+

با دیدنی های ولایت «لَغمان» درافغانستان بیشتر آشنا شوید+ تصاویر

در این گزارش با مکان های دیدنی ولایت «لَغمان» در افغانستان بیشتر آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، «لَغمان» از مناطق تاریخی، سرسبز و کوهستانی در شرق افغانستان است که با ولایت های  «کنر»، «نورستان»، «کاپیسا»، «کابل» و «ننگرهار» همسایه است.

ولایت لَغمان ولایت لَغمان

این ولایت زمانی مربوط به ولایت «کابل» بوده است که در تغییرات تقسیمات کشوری افغانستان در سال 1343 هجری خورشیدی در ناحیه لغمانات با مرکزیت شهر «مِهتَرلام»، تشکیل شد.

ولایت لَغمان ولایت لَغمان

ولایت لَغمان در دامنه هاى کوه هاى «هندوکش» قرار دارد و رود‌های «علیشنگ» و «علینگار» به زیبایى این ولایت افزوده است.

ولایت لَغمان

بسیاری از مردم لَغمان به دلیل حاصلخیزی زمین های این ولایت، به کشاورزی مشغول هستند و هر نوع میوه در این ولایت قابل کشت است؛ گندم، برنج، ذرت، سبزیجات، حبوبات و پنبه محصولات کشاورزی اصلی این ولایت است. برخی مردم لغمان نیز به دامداری و تجارت پوست و چرم مشغول هستند.

ولایت لَغمان ولایت لَغمان

لازم به ذکر است این ولایت دارای معادنی غنی از بریلیم، لیتیم، کونسیت، تنتالیم و نیویم است.

به گفته مسوولان سازمان اطلاعات و فرهنگ لغمان، در حدود 50 مکان باستانی در این ولایت وجود دارد.

قلعه سراج ولایت لَغمان قلعه سراج ولایت لَغمان

یکی از آثار تاریخی ولایت لغمان، «قلعه سراج» است؛ قلعه سراج که در جنوب لغمان قرار دارد نام دژی تاریخی مربوط به دوره «امیر حبیب‌الله» می‌شود که 110 سال پیش، برای تفریح و خوشگذرانی در فصل زمستان و نیز برای شکار کردن در لغمان ساخته بود.

زیارت «مِهتَرلام بابا» از دیگر آثار باستانی و تاریخی ولایت لغمان است.اصل گنبد «مهترلام بابا» بسیار قدیمی بوده اما در زمان حبیب الله خان یک بار ترمیم شده است.

مهترلام بابامهترلام بابا در ولایت لَغمان لازم به ذکر است، ولایت لَغمان پنج ولسوالی به نام‌های «دولت‌شاه»، «علیشنگ»، «علینگار»، «قَرغَه‌ای» و «مِهتَرلام» دارد.

ولایت لَغمان

م ا 

نظر شما
ارسال نظر