نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2187
-
الف
+

سریال ها و فلم هایی که سیمای «معلم» را در ایران ماندگار کردند

در این گزارش به بهانه «روز معلم» در ایران به معرفی آثار سینمایی و سریال هایی که با محوریت «معلم » و مکتب ساخته شده اند، اشاره کرده ایم.

به گزارش آی فیلم 2، دوران مدرسه و اتفاقات و ماجراهایش، خاطرات مشترکی است که همه در دوران مختلف زندگی‌شان به خوبی از آن یاد می‌کنند و این اشتراک باعث شده تا قصه‌هایی که در دوران مدرسه روایت می‌شوند ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کرده و بعضاً جزو محبوب‌ترین آثار باشند.

کارگردان‌های مختلف در عرصه فلمسازی و سریال‌سازی نیز با استفاده از این ویژگی به بار دراماتیک آثارشان افزوده و نگاه‌های متفاوتی را در آثارشان دنبال کرده‌اند.

«معلّم» به عنوان مهم ترین عامل نظام تعلیم و تربیت، از نقش و جایگاه بسزایی برخوردار است، چه او علاوه بر نقش هدایت، حمایت و تقویت، در رشد و پرورش ابعاد وجودی دانش آموزان نقش بی بدیلی ایفا می کند.

 جایگاه «معلم» چه در فلم‌ها و سریال و چه در زندگی حقیقی جایگاهی والا و غیرقابل‌نکار است.

در جنتری (تقویم) ایرانی سالروز شهادت استاد «مرتضی مطهری» عالم، نویسنده، مدرس و یکی از دانشمندان اسلام‌شناس در قرن چهاردهم به عنوان روز معلم نامگذاری شده است و هدف از  پاسداشت روز معلم، اهمیت به آموزش و تجلیل از مقام معلمان است.

در این گزارش به بهانه بزرگداشت روز معلم در ایران به  تعدادی آثار تلویزیونی و سینمایی اشاره می شود که در آن به جایگاه والای معلم و تاثیر او در زندگی اطرافیان برداخته است.

سریال های «بچه های مدرسه همت»، «قصه های مجید»، «دبیرستان خضراء»، «مدرسه ما»، «مدرسه مادربزرگ ها»، «زنگ آخر»، «کوبار» و ... از جمله سریال های تلویزیونی موفق صداو سیمای ایران می باشند که با محوریت معلم و نقش آن ها در زندگی دانش آموزان ساخته شده اند.

بچه های مدرسه همت

بچه های مدرسه همت

«بچه های مدرسه همت» به کارگردانی «رضا میرکریمی» محصول سال 1376 هجری خورشیدی است.

این سریال تلویزیونی درباره تعدادی متعلم است که در مکتب شبانه‌روزی «همت» تحصیل و زندگی می‌کنند و هر بار با ماجرایی تازه روبرو می‌شوند.

«مهران رجبی»، «محرم بسیم»، «مسعود جدی»، «یدالله حبیبی»، «مسعود ریاضی»، «علی رمضانی»، «کاظم سفیدی»، «اسماعیل قنبری»، «حمید غلامی»، «علی نجفی»، «سیدسجاد حسینی» و «سید وحید حسینی» بازیگران این سریال خاطره انگیز هستند.

قصه های مجید

قصه های مجید

سریال «قصه‌های مجید» به کارگردانی زنده یاد «کیومرث پوراحمد» تولید سال 1369خورشیدی است.

داستان این سریال ماجراهای پسربچه‌ نوجوانی را به تصویر می‌کشد که همراه «بی بی» خود زندگی می‌کند؛ پسرکی که اهل شعر و شاعری است و با شیطنت‌هایش گاهی بی بی را کلافه می‌کند.

این مجموعه از کتابی به قلم «هوشنگ مرادی کرمانی» اقتباس شده است و از جمله بازیگران آن می‌توان به شادروان «پروین دخت یزدانیان»، «مهدی باقربیگی»، «جهانبخش سلطانی»، «جمشید صدری»، «مرتضی حسینی»، «علیمراد کیوانداریان» و «محمدعلی میاندار» اشاره کرد.

دبیرستان خضراء

دبیرستان خضرا

«دبیرستان خضراء» به کارگردانی «اکبر خواجویی» محصول سال1374 هجری خورشیدی صدا و سیمای ایران است.

هسته اصلی‌این سریال لیسه دخترانه‌ ای بود که با پی گرفتن دغدغه‌ها و مشکلات دختران نوجوان سعی داشت مشکلات این گروه سنی را به تصویر بکشد. با این حال محوریت خاص قصه روی شخصیت شکیبه با بازی «آزیتا حاجیان»معلم نمونه معارف است که سعی می‌کند با فعالیت‌های مثبت و ثمر بخش خود چهره‌ای مناسب از این قشر آموزشی در مکاتب به نمایش بگذارد.

شکیبه با ارتباطی که با دختران نوجوان دارد، دغدغه‌های آن‌ها را بررسی می‌کند.

«آزیتا حاجیان»، «نیکو خردمند»، «مریلا زارعی»، «آناهیتا همتی»، «آزیتا لاچینی»، «فاطمه طاهری»، «پروین دخت یزدانیان» و «پریدخت امیر حمزه» در این سریال به ایفای نقش پرداخته اند.

مدرسه ما

مدرسه ما

سریال «مدرسه ما» به کارگردانی «داریوش یاری» محصول سال 1388 خورشیدی می باشد.

داستان این سریال درباره دانش‌آموزان صنف سوم (ج) مکتب چمران است که جنجال ها و مشکلاتی را برای مکتب ایجاد کرده‌اند. «کیهان» معلم جدید ادبیات که در میانه سال جایگزین معلم پیشین شده است تغییراتی را در شرایط مکتب ایجاد می‌کند.

«فردوس کاویانی»، «علیرضا اوسیوند»، «اصغر نقی‌زاده» و «کیومرث ملک‌مطیعی»  از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال نقش آفرینی کرده اند.

مدرسه مادربزرگ ها

مدرسه مادربزرگ ها

سریال «مدرسه مادر بزرگ ها» به کارگردانی «غلامرضا رمضانی» تولید سال 1375 خورشیدی است.

سریال مدرسه مادربزرگ‌ها داستان تعدادی خانم میانسال است که خانم معلم جوانی دارند و در هر قسمت ماجراهای جالبی را به وجود می‌آورند.

«مهری ودادیان»، «فرخ‌لقا هوشمند»، «پری امیرحمزه»، «پروین‌دخت یزدانیان»، «گیتی معینی»، «شهین علیزاده»، «مهری مهرنیا»، «آزیتا لاچینی»، «مژگان عظیمی»، «مریم سعادت»، «مهوش وقاری»، «الهام پاوه‌نژاد»، «ساحره متین»، «ملیحه نظری»، «صفا آقاجانی»، «شکوفه مکری»، «پروین میکده»، «حوریه تقی زاده»، «سروش خلیلی»، «ابراهیم‌آبادی»، «محسن مقدم»، «بهزاد خداویسی» و «پروین تمجیدی» بازیگران این سریال هستند.

زنگ آخر

زنگ آخر

سریال تلویزیونی «زنگ آخر» به کارگردانی «نیما فلاح» تولید سال 1381 است.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: مدیر یک لیسه قول می دهد تا پایان سال ، آن مرکز آموزشی را به بالاترین سطح علمی و ... برساند اما در این مسیر، رویدادها و ماجراهای مختلفی رخ می دهد.

«سیامک انصاری»، «ارژنگ امیرفضلی»، «سید جواد رضویان»، «رامین ناصرنصیر»، «بیژن بنفشه‌خواه»، «رضا بنفشه‌خواه»، «نادر سلیمانی» و «امیر نوری» ازجمله بازیگران این سریال هستند.

کوبار

کوبار

سریال «کوبار» به کارگردانی «فریدون حسن پور» محصول سال 1397 خورشیدی است و داستان آن در مورد معلمی جوان با بازی «ارمیا قاسمی» است که برای آموزش دادن به روستا می‌رود و در این روستا با عشق و علاقه فراوان به کودکان راه و رسم زندگی را آموزش می‌دهد که در این مسیر دشوار با اختلافات مختلفی روبرو می‌شود.

«پژمان بازغی»، «ارمیا قاسمی»، «ترلان پروانه»، «مهران غفوریان»، «پیام دهکردی»، «مهران رجبی»، «رحیم نوروزی»، «مهرداد فلاحتگر»، «سیروس گرجستانی»، «مهشید مرندی‌کهن»، «نگین معتضدی»، «امیر نوری»، «مجید پتکی»، «مینا نوروزی» و «کریم قربانی» از بازیگران اصلی این سریال هستند.

لازم به ذکر است از جمله آثار سینمای ایران که کاراکتر معلم در آنها حضور دارد می توان به فلم‌های «جنگ اطهر»، «دبیرستان»، «پرنده کوچک خوشبختی»، «تیک تاک»، «عبور از غبار»، «کتونی سفید»، «پشت پرده مه»، «آوار»، «بچه‌های طلاق»، «شنا در زمستان»، «رابطه»، «اتل متل توتوله»، «سفر جادویی»، «جاده‌های سرد»، «خواب‌های دنباله‌دار»،«ورود آقایان ممنوع»، «جدایی نادر از سیمین» و «خورشید» از جمله آثار سینمای ایران هستند که کاراکتر معلم در آنها حضور دارد.

گفتنی است از سال 1994 به بعد، پنجم اکتبر 13 میزان (مهر) هر سال از سوی یونسکو «روز جهانی معلم» اعلام شده است. هدف از اعلام چنین روزی بهادادن به معلمان، قدردانی از آنها و بررسی مشکلاتشان در سراسر دنیا اعلام شده است.

در پیوند با این خبر بخوانید:

نقش ماندگار معلم در فلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی» +ویدیو

بازیگرانی که در تلویزیون ایران معلم شدند+تصاویر

با «ارمیا قاسمی» معلم فداکار سریال «کوبار» بیشتر آشنا شوید

با معلم مهربان سریال «دبیرستان خضراء» آشنا شوید + بیوگرافی

معلم فداکار ایرانی درگذشت

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
کاربر مهمان

من قصه های مجید رو دوست داشتم، یادش بخیر.

کاربر مهمان

بچه های مدرسه همت خیلی خوب بود.

نسیم از کابل

مدرسه مادربزرگ ها را پخش کنید.

کاربر مهمان

یادش بخیر سریال مدرسه مادربزرگ ها عالی بود