نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1653
-
الف
+

سکانسی ماندگار از فلم «بازمانده»

در این گزارش، سکانسی تاثیر گذار و به یادماندنی از فلم سینمایی «بازمانده» را تماشا می کنید.

به گزارش آی فیلم 2، «بازمانده» یکی از مهم‌ترین فلم‌های تاریخ سینمای جهان به‌حساب می‌آید که در رابطه با مسئله «فلسطین» ساخته شده و البته تا اکنون مهم‌ترین فلم ایرانی در این زمینه هم می باشد.

این فلم را مرحوم «سیف‌الله داد» در سال1373، بر اساس کتابی به نام «بازگشت به حیفا» ساخت که نوشته «غسان کفانی» بود.

کفانی یکی از مشهورترین نویسندگان و روزنامه‌نگاران عرب در قرن بیستم محسوب می‌شود که آثار ادبی‌اش، از جمله رمان و داستان کوتاه، ریشه در عمق فرهنگ فلسطینی داشتند.

«بازگشت به حیفا» یکی از مهم‌ترین آثار «غسان کفانی» محسوب می‌شد که پیش از مرحوم داد، «قاسم حاول» در سال 1982 فلمی بر اساس آن ساخته بود و پس از بازمانده هم «ریحان الخطیب»، فلمساز سوری، در سال 2005 مجدداً این قصه را مقابل کمره (دوربین) برد.

هر دوی این فلم‌ها با کتاب غسان کفانی ‌نام یکسانی داشتند اما اثر مرحوم«سیف‌الله داد» ، هم نام متفاوتی داشت و هم اینکه به‌لحاظ حال و هوا مقداری از یاس و ناامیدی داستان کفانی را کاسته بود.

قصه کفانی به نوعی مواخذه نسل گذشته فلسطینی‌ها بود؛ از این منظر که چرا آن‌ها در زمان شکل‌گیری کشور جعلی اسرائیل، مقاومت و ایستادگی نکردند. سیف‌الله داد اما از آن قصه تنها این ایده را گرفت که فرزندی در زمان هجوم نظامیان ارتش اسرائیلی در خانه جا می‌ماند.

لازم به ذکر است تصویربرداری فلم «بازمانده» که چندی پیش از شبکه آی فیلم 2 نشر شد با حضور بازیگران سوری همچون چون «سلما المصری»، «جیانا عید»، «بسام کوسا»، «جمال سلیمان» و «غسان مسعود» در شهرهای «لاذقیه» و «دمشق» در کشور سوریه انجام شده است.

زبان اصلی این فلم عربی است و دوبله آن به فارسی توسط گوینده‌های ایرانی انجام شده است. 

در ویدیوی فوق سکانسی تاثیر گذار و به یادماندنی از فلم «بازمانده» را تماشا می کنید.

م ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر