نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1306
-
الف
+

ماندگارترین و دردناک ترین سکانس سریال امام علی(ع)

در این ویدیو سکانس ضربه خوردن امام علی(ع) توسط «ابن ملجم مرادی» در سریال ماندگار امام علی«ع» را تماشا می کنید.

به گزارش آی فیلم 2، بدون تردید یکی از سریال‌های ماندگار تلویزیون ایران که بعد از گذشت بیش از دو دهه همچنان در میان مخاطبان طرفداران بسیاری دارد، مجموعه تلویزیونی «امام‌علی(ع)» ساخته «داوود میرباقری» است.

سریال امام علی (ع)

میرباقری سال 1370 فلمنامه سریالی با نام «خاری در گلو» را براساس زندگی حضرت علی(ع) به سازمان صداوسیمای ایران ارائه داد اما از میرباقری خواسته شد فلمنامه‌اش را بازنویسی کند و این روند و اعمال اصلاحیه‌ها تا چند بار تکرار شد. سرانجام با تأیید مسئولان وقت تلویزیون، نخستین سریال مهم تاریخی ــ اسلامی ایران کلید خورد.

این مجموعه با حضور 150 بازیگر اصلی و بیش از پنج هزار هنرور مقابل کمره (دوربین) رفت. ساخت این سریال چهار سال به طول انجامید و در سال 1375 خورشیدی از رسانه ملی ایران نشر شد.

لازم به ذکر است که موسیقی تیتراژ سریال تلویزیونی «امام علی(ع)» با آهنگسازی «فرهاد فخرالدینی» و خوانندگی «صدیق تعریف» بی‌گمان یکی از بهترین و ماندگارترین موسیقی های تیتراژ دهه‌های اخیر می باشد.

فرهاد فخرالدینی

فخرالدینی در یک گفتگو پیرامون موسیقی متن این سریال گفته است: «آهنگی که بنده برای بخشی از سریال «امام علی (ع)» ساختم مربوط به یک هزار و 400 سال پیش است که «عبدالقادر» مراغی حدود 600 سال پیش آن را با حروف ابجد در آثاری چون «مقاصد الحان» و «جامع الحان» تدوین کرده است.

وی افزود: بنده پس از پژوهش‌های فراوانی که در این زمینه انجام دادم تلاش کردم تا این آثار را در فضای موسیقایی امروز پیاده کنم و اعتقاد دارم این تنها نسخه اجرایی برگرفته از آثار مکتوب «عبدالقادر مراغی» است که به صورت این چنینی پیاده شده است. من بیش از چهل سال پیش این نسخه موسیقایی از مراغی را کشف کرده بودم و خودم بر این باورم که ساخت آن قطعه یکی از دشوارترین کارهایی است که تاکنون در موسیقی انجام دادم زیرا یافتن راز و رمز این نت نویسی کار بسیار دشواری است که وقت زیادی از عمرم را صرف آن کردم و اکنون بسیار خوشحالم که این زحمات نتیجه مثبتی برای مخاطب داشته است که بعد از نشر سریال با استقبال بسیار قابل توجه مخاطبان روبه رو شد.

در این سریال تاریخی بازیگرانی چون «داریوش ارجمند» در نقش مالک اشتر، «محمدرضا شریفی نیا » در نقش ولید، «سیروس گرجستانی» در نقش «اباقطام»، «سعید نیک‌پور »در نقش «عمار یاسر»، «عنایت بخشی» در نقش عبدالله بن وهب، «ویشکا آسایش» در نقش قطام، «انوشیروان ارجمند» در نقش اشعث، «مهدی فتحی» در نقش عمروعاص، «بهزاد فراهانی» در نقش معاویه، «اصغر همت» در نقش مروان، «پرویز پرستویی» در نقش محمد بن ابوبکر، «حبیب دهقان نسب» در نقش حرث برادر قطام، «ابوالفضل شاه کرم» در نقش حارث برادر قطام، «جواد خدادادی» در نقش ابوذر غفاری، «عنایت الله شفیعی» در نقش جندب بن کعب ازدی،  مرحوم«جمشید مشایخی» در نقش عبدالله بن مسعود، مرحوم «داوود رشیدی» در نقش حکیم بن جبله عبدی، «رضا کرم رضایی» در نقش طلیحه بن خویلد، «اکبر عبدی» در نقش هرقل رومی، «عباس امیری» در نقش ابوموسی اشعری، «منصور والامقام» در نقش زبیر بن عوام، «منوچهر لاریجانی» در نقش طلحه بن عبیدالله، مرحوم «حسین پناهی» در نقش ابن خباب، «فخری خوروش» در نقش دایه ولید، «شهره لرستانی» در نقش مریم بنت عثمان، «آزیتا حاجیان» در نقش کنیز رومی و بازیگران بی شمار دیگری ایفای نقش کردند.

در ویدیوی فوق سکانس ضربت خوردن امام علی(ع) توسط «ابن ملجم مرادی» در سریال ماندگار امام علی«ع» را تماشا می کنید.

م ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر