نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2102
-
الف
+

آشپزی به سبک مردم افغانستان؛ طرز پخت «غلور هراتی»

دراین گزارش با طرز تهیه غلور هراتی در افغانستان بیشتر آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم 2، غلور یکی از غذاهای اصیل و منحصر به فرد مربوط به مردم هرات افغانستان است که بسیار مقوی و مزه دار است.

این غذا به روش های گوناگونی طبخ و آماده می شود. مواد به کار رفته در آن نیز به سلیقه افراد بستگی دارد اما اصلی ترین ماده اولیه آن گندم و گوشت می باشد.

با توجه به طبع گرم گندم، غلور بیشتر در فصل های سرد سال پخته می شود، علاوه بر آن در مناسبت های مختلف مانند نذورات و ماه رمضان نیز این غذا طبخ می شود.

مواد لازم:

برنج 100گرام (گرم)

ماش 100 گرام

عدس 100 گرام

نخود 100 گرام

لوبیا 100 گرام

باقالی 100 گرام

گندم پوست کنده 180 گرام 

300 گرام گوشت گوسفندی و 2 تکته چیمکه (پاچه) گاو

4 عدد پیاز متوسط

6 حبه سیر

2 قاشق چایخوری رُب

دستور پخت:

نخود، لوبیا، باقالی و گندم پوست کنده را از شب قبل خیس می کنیم و آب آن را چندین مرتبه عوض می کنیم تا نفخ آن گرفته شود.

برنج، ماش و عدسی را هم 1 تا 2 ساعت قبل از پخت غذا خیس می کنیم.

در ابتدا 300 گرام گوشت گوسفندی به همراه 2 تکته چیمکه (قلم) گاو، یک دانه پیاز متوسط، 2 قاشق چای خوری نمک و نخود، لوبیا، باقالی و گندم پوست کنده شده داخل زودپز ریخته و به همراه 1.5 لیتر آب جوش مخلوط کرده و درب زودپز را می بندیم تا مواد خوب پخته شود.

3 دانه پیاز متوسط را نگینی خرد و داخل روغن تفت می دهیم سپس 6 حبه سیر خرده شده به آن اضافه و به همراه 1.5 قاشق چای خوری تخم گشنیز،1 قاشق چایخوری زرد چوبه، مقداری مُرچ و 1.5 قاشق چایخوری نمک خوب تفت داده و سرخ می کنیم.

سپس 2 قاشق چای خوری رُب به مواد در حال سرخ شدن اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا بوی خامی رب گرفته شود در مرحله بعد نیم لیتر آب جوش به مخلوط می افزاییم و به همراه برنج، ماش و عدسی مخلوط کرده و درب قابلمه را می گذاریم تا خوب پخته شود.

بعد از پخته شدن گوشت و حبوبات درب زود پز را باز کرده و گوشت پخته شده را به صورت جداگانه به قطعات کوچک خرد می کنیم.

در مرحله بعد حبوبات پخته شده شامل نخود، لوبیا، باقالی و گندم پوست کنده به همراه گوشت خرد شده را به مخلوط برنج، ماش و عدسی می افزییم و خوب هم میزنیم و با افزودن نیم لیتر آب جوش درب ظرف را بسته تا مواد با هم خوب پخته شوند.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر