نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
774
-
الف
+

تصاویری دیدنی از جاذبه های گردشگری تاحیکستان+ ویدیو

در این گزارش با تعدادی از جاذبه های توریستی کشور تاجیکستان بیشتر آشنا می شوید.

به گارش آی فیلم 2، «تاجیکستان» کوچک‌ترین کشور آسیای میانه است که در همسایگی کشورهایی چون «ازبکستان»، «افغانستان»، «قرقیزستان»­ و جمهوری خلق «چین» قرار دارد.

این کشور به دلیل آب‌وهوای متفاوت و جاذبه‌های طبیعی‌‌اش معروف شده و مورد استقبال بسیاری از طبیعت‌دوستان قرار گرفته است. بخش عمده‌ای از کشور تاجیکستان در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا واقع شده و در برخی نقاط به بیش از 7000 متر نیز می‌رسد.

این ارتفاع بالا باعث شده تا تاجیکستان طبیعتی متفاوت از دیگر همسایگان خود داشته باشد. در واقع همین ویژگی تاجیکستان است که صنعت توریسم را در این کشور رونق بخشیده و باعث استقبال گردشگران از آن می‎‌گردد.

در این گزارش به صورت خلاصه به معرفی جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان  پرداخته و اطلاعات مختصری در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم:

پارک رودکی 

«دوشنبه»، بزرگ‌ترین شهر تاجیکستان و پایتخت این کشور است. این شهر جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد و برای اقامت بسیار مناسب می‌باشد. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های دوشنبه، پارک رودکی این شهر است که به افتخار شاعری بزرگ پارسی، نام‌گذاری شده است. رودکی، پارکی زیبا و سرسبز است که در میدان اصلی دوشنبه قرار دارد. 

پارک رودکی

تیرک دوشنبه

تیرک دوشنبه یا میله پرچم تاجیکستان، یکی از جاذبه‌های شهر دوشنبه است که در مقابل کاخ «ملل» قرار دارد.

این تیرک تا سال 2014 با 165 متر طول، عنوان بلندترین میله پرچم دنیا را به خود اختصاص داده بود. پس از آن، میله پرچم «جده» با ارتفاع 170 متر این عنوان را از آن خود کرد.

تیرک دوشنبه

پارچان 

در شهر دوشنبه و در محوطه بیرونی کتابخانه ملی، بنای بسیار زیبایی دیده می‌شود که پارچان نام دارد. بنایی باریک و سفید که برای بزرگ‌داشت استقلال تاجیکستان ساخته شده است.

بدنه «پارچان» از جنس سنگ مرمر بوده و بر روی آن نشان ملی این کشور با رنگ طلایی نصب شده است.

پارچان

موزیم (موزه) ملی تاجیکستان

یکی از دیدنی های تاجیکستان «موزیم ملی» این کشور در شهر «دوشنبه» است که در تاریخ ۱۲ آگست (اوت)۱۹۳۴ افتتاح گردید.

موزه ملی تاجیکستان

این موزیم در دو طبقه ساخته شده و دارای سه بخش باستان‌شناسی، تاریخ طبیعی  و هنرهای معاصر می‌باشد. بیش از 50 هزار اثر در این مکان به نمایش درآمده است که مواردی چون لباس‌های زرهی، ابزارآلات موسیقی، تندیس‌ها و مجسمه‌ها، نقاشی‌های قدیمی و ... را شامل می ‎شود.

مجسمه بودا یکی از مهم‌ترین آثار موجود در این موزه است که بیش از 1600 سال قدمت دارد. 

با موزیم ملی آثار باستانی تاجیکستان بیشتر آشنا شوید+تصاویر

بنای یادبود اسماعیل سامانی

«امیر اسماعیل» یکی از پادشاهان سلسله سامانیان بوده است که از او به نیکی یاد می‌شود.

اسماعیل سامانی با مردم به خوبی رفتار می‌کرد و به دردودل‌هایشان گوش می‌داد. این پادشاه علاقه بسیاری به فرهنگ و ادبیات کشور داشت و برای گسترش زبان فارسی نیز زحمت فراوانی کشید. از این رو، مورد تحسین و ستایش شاعران زمان خود قرار می‌گرفت.

بنای یادبود اسماعیل سامانی

یادبود «اسماعیل سامانی» تنها یادگار باقی‌مانده از آن دوران است که تا به امروز  پابرجا مانده و هم‌چنان معماری زیبای خود را حفظ کرده است. این بنا یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان است که بر روی بلندترین قله شهر دوشنبه قرار دارد.

پنجکنت

«پنجکنت» یک شهر باستانی در کشور تاجیکستان است که در دوران های گذشته رونق بالایی داشته و از لحاظ تجاری نیز بسیار با اهمیت بوده است. در حال حاضر تنها ویرانه‌هایی از تاریخ پرشور این شهر باقی مانده است و چند موزیم کوچک نیز در آن دیده می‌شود. 

پنجکنت

تصاویری دیدنی از منطقه «پنجکنت» در کشور تاجیکستان

قلعه حصار 

قلعه «حصار»، یک قلعه بسیار باشکوه است که در  30 کیلومتری شهر «دوشنبه» قرار دارد.

این قلعه بخشی از فرهنگ و تمدن تاجیکستان را به تصویر می‌کشد و تصویر آن نیز بر روی اسکناس‎ های20 سامانی این کشور دیده می‌شود.

قلعه حصار

بخش عمده‌ای از این قلعه در  سال 1924 در حمله روسیه از بین رفته و تنها قسمت کوچکی از آن شامل برج‌های دوقلوی قلعه، برجای مانده است.

یک موزیم کوچک نیز در این مکان قرار دارد که لباس‌های محلی تاجیک‌ها را به نمایش می‌گذارد. قلعه حصار یکی از تاریخی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان است که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد. 

سفر به قلعه های تسخیر ناپذیر «حصار» در تاجیکستان +تصاویر

آبشار گوسگارف

آبشار «گوسگارف» یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این کشور است که در فصل تابستان موردتوجه قرار می‌گیرد. گوسگارف حدود 30 متر ارتفاع دارد و در روستایی با نام ورزوب (Varzob)، در نزدیکی شهر دوشنبه، واقع شده است. 

آبشار گوسگارف

دالان واخان

دالان واخان، یک دره دراز و باریک است که در قسمت جنوبی تاجیکستان واقع شده و بخشی از آن نیز در خاک افغانستان قرار دارد.

دالان واخان منظره بسیار زیبایی از رشته‌کوه‌های «هندوکش» را به تصویر می‌کشد و چشم‌اندازهایی بکر و بی‌نظیر را به نمایش می‌گذارد.

دالان واخان

ارگ «یامچون» (Yamchun) از جمله بناهای تاریخی تاجیکستان است که در این دره قرار دارد. قلعه یامچون در مسیر جاده «ابریشم» واقع شده و قدمت آن به حدود 300 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

تصاویری بی نظیر و دیده نشده از بام دنیا در افغانستان

کوه‌های پامیر

پامیر، نام منطقه‌ای بزرگ و کوهستانی است که علاوه بر تاجیکستان، بخش‌هایی از کشورهای افغانستان، قزاقستان، پاکستان و چین را نیز در برگرفته است.

کوه های پامیر

رشته‌کو‌ه‏ پامیر حدود 70 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و متصل به هیمالیا می‌باشد. این کوه‌ها جزو بلندترین نقاط کره زمین هستند و با عنوان «بام جهان» شناخته می‌شوند.

سفر به کوهستان افسانه ای «پامیر» در تاجیکستان + تصاویر

کوهستان فان 

رشته‌کوه‌های فان از جمله زیباترین جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان هستند. این کوه‌ها در غرب تاجیکستان قرار دارند و چشم‌اندازهایی دیدنی از مسیرهای کوهستانی و طبیعت اطراف را به نمایش می ‎گذارند.

کوهستان فان

کوه‌های فان تا 150 متر کشیده می‌شوند و در طول مسیر رودخانه‌ها، دریاچه‌های فیروزه‌ای رنگ و درختان سرسبز کاج را به نمایش می‎‏ گذارند. قله‌های متعددی در این کوهستان وجود دارد که برخی از آن‌ها بیش از 5000 متر ارتفاع دارند.

آشنایی با طبیعت شگفت انگیز کوهستان «فان» در تاجیکستان

دریاچه علاء‌الدین 

علاء‌الدین، دریاچه‌ای وسیع و بسیار زیباست. رنگ آبی دریاچه در کنار سرسبزی جنگل‌های اطراف، ترکیبی فوق‌العاده ایجاد کرده و چشم‌‌اندازهایی دیدنی را به نمایش می‌گذارد. آب دریاچه کاملا تمیز است و خبری از ماهی در آن نیست. 

دریاچه اسکندرکول

«اسکندرکول» یا کول‌اسکندر، دریاچه‌ای مثلثی شکل است که در میان کوهستان فان قرار دارد. بر اساس افسانه‌های قدیمی، این دریاچه با اسکندر بزرگ در ارتباط می‌باشد و به همین دلیل به این نام خوانده می‌شود.

اسکندرکول

«دریاچه اسکندرکول» نگینی در میان کوهستان های تاجیکستان + تصاویر

بند (سد) نورک

«نورک»، یک بند (سد) خاکی است که بر روی رودخانه وخش (Vakhsh)، یکی از بزرگ‌ترین رودهای تاجیکستان، ساخته شده است. ساخت این سد در سال 1961 با هدف تولید برق آغاز شد و در سال 1972 برای اولین بار راه‌اندازی گردید. در آن زمان تاجیکستان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود.

نورک با 300 متر ارتفاع در حال حاضر مرتفع‌ترین سد جهان پس از  سد« جین پینگ-آی» (Jinping-I) در چین می‌باشد. 

سفر به «بند نورک» و طبیعت بی نظیر «وخش» در «تاجیکستان»

بازار شاه منصور 

بازار «شاه منصور» یا بازار سبز یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان است که در شهر دوشنبه قرار دارد. در این بازار هیچ نظمی وجود ندارد و فروشندگان محصولات خود را بر روی چرخ‌دستی قرار می‌دهند و در قسمت‌های مختلف به مشتریان عرضه می‌کنند.

بازار سبز بهترین مکان برای خرید انواع میوه و سبزیجات تازه است. علاوه بر آن دیگر مواد غذایی مانند نان، غلات، لبنیات یا گوشت و نیز لباس‌های سنتی، صنایع دستی و غذاهای محلی از دیگر مواردی هستند که در این بازار عرضه می‌شوند.

پنجشنبه‌ بازار خجند

بازار سرپوشیده «پنجشنبه» در تاجیکستان+تصویر

پنجشنبه‌بازار یکی از معروف‌ترین بازارهای تاجیکستان است که در «خجند»، دومین شهر بزرگ این کشور، قرار دارد.

پنجشنبه بازار خجند

از جمله ویژگی‌های پنجشنبه‌بازار، طراحی آن می‏باشد. یک سالن بزرگ که دارای ورودی قوسی شکل بوده و ترکیبی از دو رنگ سبز و صورتی را در خود دارد. دو مجسمه طلاکاری‌شده، یکی زن و دیگری مرد، در ورودی بازار دیده می‌شوند. سالن پنجشنبه‌بازار نیز بسیار زیبا و به صورت رنگارنگ طراحی شده است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر