نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1419
-
الف
+

مصاحبه «شاه رسول قاسمی» با شبکه جهانی آی فیلم2+تصویر

«شاه رسول قاسمی» خواننده مشهور افغانستان در مصاحبه با آی فیلم2 از مسئولان این شبکه به خاطر راه اندازی مسابقه «نواهنگ» تقدیر کرد.

به گزارش آی فیلم 2، «شاه رسول قاسمی» آواز خوان سرشناس افغانستانی که در حال حاضر ازجمله داوران فصل سوم مسابقه نواهنگ متولد 4 حوت (اسفند) سال 1359در شهر مزار شریف می باشد.

وی در یک خانواده اهل هنر و موسیقی به دنیا آمده و اصول اساسی موسیقی را نیز نزد برادر کلان تر خود مرحوم «یوسف قاسمی» و «استاد «منیر فقیری» فرا گرفته است.

شاه رسول قاسمی در مصاحبه با خبرنگار آی فیلم2 درپیوند با نحوه ورود خود به عرصه خوانندگی و فراز و نشیب هایی که وی در این راه پیموده، صحبت کرد

وی همچنین درپیوند با جایگاه موسیقی در افغانستان و تاثیری که کشورهای فارسی زبان از موسیقی این مرز و بوم گرفته اند، گفت.

شاه رسول قاسمی در این مصاحبه همچنین از شبکه آی فیلم2 به خاطر برگزاری مسابقه استعدادیابی «نواهنگ» تقدیر کرد و گفت: ایران در زنده نگه داشتن موسیقی افغانستان نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

 

آی فیلم2: درباره نحوه ورود خود به عرصه موسیقی بگویید و اینکه چه عاملی شما را سمت خوانندگی سوق داد؟

شاه رسول قاسمی: اصالتا من در یک خانواده اهل هنر و موسیقی به دنیا آمدم و هنر موسیقی را از همان زمان کودکی در کنار برادر بزرگم مرحوم (یوسف قاسمی) فرا گرفتم ولی این علاقه شخصی و حس درونی ام بود که مرا به این مسیر کشانید و باعث شد پا در عرصه موسیقی بگذارم.

آی فیلم2: به عنوان یکی از داوران مسابقه استعدادیابی نواهنگ، شاه رسول قاسمی چه مسیری را پشت سر گذاشته تا به یکی از آوازخوان های مشهور افغانستان تبدیل شود؟

شاه رسول قاسمی: مسلما هر هنر و مسلک، شیرینی و سختی، از همه مهم تر فراز و نشیب های خودش را دارد. من هم تجربه های خوب و بدی زیادی دارم، از همان دوران کودکی در کنار برادرم کار میکردم و ابتدا کیبورد می نواختم اما بعد از فوت برادر مرحومم به تشویق و رای مردم به طور جدی وارد دنیای موسیقی شدم.

آی فیلم2: اولین آهنگی را که اجرا کردید به یاد دارید؟

شاه رسول قاسمی: «دلبر نازنین من از توجدا کجا روم» اولین آهنگی بود که با کمپوز خودم و شعری از داکتر «حامد» در صحنه اجرا کردم.

آی فیلم2: در بین آهنگ هایی که تاکنون اجرا کردید،کدامش را بیشتر دوست دارید؟

شاه رسول قاسمی: موسیقی تقریبا برای اهل هنرش، همانند اعضای وجود یک هنرمند می باشد که با زحمت و تلاش های بی وفقه، موفق به کسب آن میگردد. بنابراین نتیجه همه تلاش هایش برای وی مهم تلقی می گردد و من بدون استثنا همه آهنگ هایم را دوست دارم و هیچ تفکیکی نمی توانم بین آهنگ های اجراء شده ام نمایم.

آی فیلم2: آیا موسیقی می تواند تاثیری بالای وضعیت جامعه داشته باشد؟

شاه رسول قاسمی: متن و مضمون آهنگ تاثیر مستقیم بالای روحیه، افکار و احساسات مردم جامعه دارد و با موسیقی می توان روحیات و عواطف  آن ها را لمس کرد. مثلا آهنگ های ملی و میهنی و هم چنان آهنگ های شورانگیز حماسی می تواند برای قوت قلب و نیرو های انضمامی یک کشور مفید باشد.

آی فیلم2: مردم بیشتر کدام نوع آهنگ را دوست دارند؟

شاه رسول قاسمی: موسیقی یک دنیای وسیعی است که هر شخص نظر به علاقه اش، نوع خاصی را می پسندد؛ اکثر مردم جامعه افغانستان با توجه به متن و کمپوز، آهنگ های محلی با ریتم آرام را می پذیرند. در زمان های سابق، آهنگ را که می ساختیم ابتدا آن را به کمک استادهای مشهور موسیقی چون مرحوم استاد «سراهنگ» و استاد «موسی خان»  چک می می کردیم  و بعد از به مرحله نشر می رسیدند.

آی فیلم2: در بین انواع آلات موسیقی افغانستان، ساز رباب از شهرت خاصی برخوردار است،به نظر شما دلیل این مشهوریت چه است؟

شاه رسول قاسمی: آلات موسیقی مثل دهل، زیر بغلی، رباب، هارمونیه، طبله.. از مهم ترین ابزار موسیقی افغانستان می باشند و ساز رباب نیز به واسطه علاقه مردم به مرحله رشد رسید و مشخصا این علاقه خود مردم بود که این ساز را برجسته ساخت. استاد محمد عمر یکی از اساتید برجسته ساز رباب می باشد.

آی فیلم2: سازهای موسیقی در افغانستان به گونه ای آیینه تاریخ و تمدن این کشور است، چگونه سازی مثل رباب پس از گذشته صدها سال توانسته اصالت خود را حفظ کند به طوری که هرجا سخنی از رباب می شنویم نام افغانستان را درپیوند با آن می بینیم؟

شاه رسول قاسمی: بدون شک هنر موسیقی هیچ حد و مرزی مشخص ندارد و تاثیر موسیقی افغانستان به سایر کشورهای فارسی زبان و بالعکس همیشه دیده شده است؛در بسیاری از آهنگ های خوانندگان کشورهای همسایه شعرهای استاد احمد ظاهر و بر عکس به چشم می خورد؛ به عنوان مثال آهنگ «بچه جان لوگری» در فلم هندی «خدا گواه»  استفاده شده است.

آی فیلم2: شما به عنوان داور مسابقه نواهنگ، استعداد جوانان جدید الورود به عرصه هنر را چطور محاسبه می کنید؟

شاه رسول قاسمی: در نخست تشکری ویژه ای از جمهوری اسلامی ایران و شبکه آی فیلم2 دارم چرا که برگزاری مسابقه «نواهنگ» در احیای موسیقی افغانستان و شناسایی هنرمندان جوان و بااستعداد این کشور نقش بسیار مهمی داشته است. دربین اشتراک کننده گان این دوره مسابقه نواهنگ واقعا جوانان با استعداد و متعهدی در عرصه موسیقی وجود دارد که در بعضی از مراحل انتخاب آن ها به عنوان درجه بندی حتی برای ما مشکل است چون واقعا همه آنها عالی می درخشند.

آی فیلم2: کلام آخرتان؟

شاه رسول قاسمی: پیامم به همه جوانان عزیز این است که سخت کوشی و تلاش رمز موفقیت در تمامی عرصه های زندگی است به خصوص جوانانی که پا در دنیا موسیقی می گذارند، اولا باید اراده محکم و قوی و انگیزه زیادی برای آوازخوانی داشته و اصول اساسی موسیقی را در نزد اساتید این عرصه فرا بگیرد.

مصاحبه کننده: سمیه غفوری زاده

 

نظر شما
ارسال نظر