نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1065
-
الف
+

فلم «صلات ظهر»؛ تصویری از زندگی ساده اما پرمُهر مردم تاجیکستان

در این گزارش فلم تاجیکستانی «صلات ظهر» ساخته «ناصر سعیدوف» مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش آی فیلم 2، سینمای تاجیکستان همواره با آثاری ماندگار به خصوص در ژانر تاریخی و اسطوره ای در ذهن هر علاقه مند به سینما زنده است.

شکل‌گیری کشورهای جدید بعد از فروپاشی شوروی، مشکلات و مناقشات بسیاری را بین کشورهای تازه تشکیل شده به وجود آورد. رایج‌ترین این مشکلات خط مرزی بین جمهوری‌های جدید بود. مرزهایی که می‌خواست همسایه‌های سابق را از هم جدا کند.

فلم تاجیکستانی «صلات ظهر» به کارگردانی «ناصر سعیدوف» که قصه‌ای دلنشین، انسانی و عاشقانه دارد درباره همین مرزها است.

«صلات ظهر» یک فیلم شاعرانه و دارای ارزش‌های سینمایی و در عین حال لطیف و انسانی با شخصیت‌هایی بسیار واقعی و فلمنامه‌ای گیرا است.

این فلم درخشان می‌تواند نمونه خوبی برای معرفی سینمای امروز تاجیکستان باشد و همان‌طور که یکی از موفق‌ترین آثار سینمای تاجیکستان در سال‌های اخیر بوده است که در زمان ساخت در بیرون از مرزهایش نیز مورد توجه قرار گرفته است و در عین‌حال اولین فلم تاجیک است که هیجده سال بعد از استقلال تاجیکستان در سینماهای این کشور امکان نمایش پیدا کرده است.

یکی از نکات قابل توجه در این فلم آهنگسازی «دلیر نظروف» برا ی موسیقی متن آن است.

فلم «صلات ظهر» نوید درخشش دوباره هنر سینمای تاجیکستان است که با تماشای آن می توان به عمق زندگی ساده اما پرمُهر مردمان این دیار سفر کرد.

«ناصر سعیدوف»، کارگردان این فلم  متولد 1966 میلادی در تاجیکستان است. او دانش‌آموخته انستیتو دولتی هنر تاجیکستان است و کارش را با دستیاری کارگردانی کاگردانانی چون «بختیار نظروف» در سینما شروع کرده است.

او در سال 2009 موفق به ساخت اولین فلمش با عنوان «صلات ظهر» (قیام روز) می‌شود و پس از آن در سال 2014 دو فلم «آینه بدون انعکاس» و «معلم» را به عنوان کارگردان تولید می‌کند.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر