نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1155
-
الف
+

انتخاب سه چهره فرهنگی تاجیک به عنوان اعضای جدید فرهنگستان زبان فارسی

همایش بزرگداشت استاد «شهریار» شاعر نامدارایرانی در تاجیکستان برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، مراسم بزرگداشت استاد «محمد حسین شهریار» غزل سرای نامدار ایرانی با حضور شخصیت‌ها و نخبگان علمی، ادبی و هنری تاجیکستان در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه تاجیکستان برگزار شد.

در بخشی از این برنامه «محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران، مردم تاجیکستان را خویشاوندان تاریخی و فارسی زبان خواند و  زبان و ادب پارسی را میراث گران بهای تاریخ و نیاکان فارسی زبانان توصیف کرد.

دیپلمات ایرانی از انتخاب سه تن از فرهیختگان تاجیک «گلرخسار صفی»، «عبدالنبی ستارزاده» و «رستم وهاب زاده» به عنوان اعضای پیوسته و افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

صابری یادآور شد، پیش از این نیز فرهیختگانی همانند استادان مرحوم «محمدجان شکوری بخارایی»، «عبدالقادر منیازف» و «سیم‌الدین دادخدایف» در این فرهنگستان عضویت داشته اند.

به نقل از فارس، همزمان مراسم مشابهی برای بزرگداشت استاد شهریار در ترکیه برگزار شده است. «محمد فرازمند» سفیر ایران در ترکیه و شماری از اساتید برتر زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های این کشور در این مراسم اشتراک کردند.

گفتنی است روز بيست و هفتم سنبله(شهريور) در ایران، سالگرد درگذشت «محمدحسین بهجت تبریزی» متخلص به «شهريار» شاعر پرآوازه معاصر، به عنوان روز شعر و ادب فارسی، ناميده شده است.

در این روز شاعران و ادیبان از کشورهای مختلف فارسی زبان، شعر و ادب فارسی را با برگزاری برنامه های مختلف گرامی می دارند.

م ا / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر