نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1453
-
الف
+

«سید حسن امین»: بزرگداشت «رابعه بلخی» نقطه آغازین پیوند بین فارسی زبانان می باشد

چهره های فرهنگی ایران و افغانستان در مصاحبه با خبرنگار آی فیلم 2 از جایگاه ویژه «رابعه بلخی» در شعر و ادبیات فارسی سخن گفتند.

به گزارش آی فیلم 2، مراسم بزرگداشت «رابعه بلخی»، اولین بانوی شاعر زبان فارسی دری با حضور جمعی از استادان فرهنگ و ادب روز چهارشنبه 16 سنبله(شهریور) در کتابخانه و موزیم ملک «تهران» برگزار شد. 

در این مراسم «غفران بدخشانی» شاعر نام آشنای افغانستانی در خصوص «رابعه بدخشانی» گفت: این بانوی هنرمند با صفت هایی چون شاعر دلباخته، شاهدخت شهید بین عامه شناخته شده است، «رابعه» بیشتر از هر چیزی روایت یک عشق است که مرز نمی شناسد. در این جا هم رابعه یک دختر عرب زاده پارسی گوی را در بند عشق  غلام  برادرش «حارث» گرفتار می شود و همینگونه یکی از تلخ ترین روایت های تاریخ خراسان بزرگ رقم می خورد.

«سید حسن امین» استاد دانشگاه در خصوص برگزاری این مراسم عنوان کرد: آنچه که موجب شد ما بزرگداشت سه بانوی شاعر یعنی «رابعه بلخی»، «مهستی گنجوی»(مَه‌سَتی گنجه‌ای) و «ملک جهان شیرازی» را انتخاب کنیم این است که اولا این چهره ها در طول تاریخ گمنام مانده اند و در تذکرة الشعراء ها و کتاب های تاریخ ادبیات چنان که باید و شاید نسبت به آن ها اطلاعات کافی وجود ندارد و اکنون فرصتی فراهم شده تا این کمبود ها را جبران کنیم. 

وی در پیوند با این موضوع اظهار کرد: حضور در این فضای فرهنگی آن هم در مجموعه بسیار ارزشمند کتابخانه و موزیم ملک در تهران می تواند نقطه آغازین برای پیوند بین تمامی فارسی زبان ها به ویژه سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان باشد.

«نادر کریمیان سردشتی» رئیس هیات مدیره انجمن همگرایی تمدن ایران نیز در مصاحبه با خبرنگار آی فیلم 2 گفت: «رابعه بلخی»  یکی از شعرای تاثیر گذار و چهره های بی نظیر در تاریخ ادبیات ایران بود و  هدف ما از برگزاری این مراسم تحکیم حلقه ارتباطی مابین کشورهای همجوار به ویژه کشورهایی است که میراث مشترک زبان فارسی را دارا هستند.

«نسرین تیموریان» دبیر باشگاه های کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز با اشاره به جایگاه ویژه بانوان در جامعه عنوان کرد: برگزاری این همایش برای قدردانی از زنان با توجه به اینکه بانوان ما در خانواده و اجتماع در تلطیف روحیه فرهنگی و هنری سهم به سزایی دارند بسیار مهم است.

وی افزود: یکی از اتفاقات خوب در این زمینه ایجاد رویداد های فرهنگی با موضوعیت و محوریت حضور زنان در صدر تاریخ و به خصوص افرادی است که توانسته اند در این حوزه ارتقاء فرهنگی ایجاد کنند.

«خدیجه میهن دوست» از مهاجران افغانستانی فعال در حوزه  حقوق زنان و  از سخنرانان حاضر در این برنامه ابراز داشت: «رابعه بلخی» را در افغانستان به عنوان مادر شعر فارسی می شناسند؛ بسیاری از داستان هایی که در افغانستان از این بانوی هنرمند روایت می شود ریشه ای افسانه ای دارد؛ کتاب های زیادی درباره رابعه بلخی وجود ندارد  چون زمانی که برادر رابعه از عشق او به یک غلام  باخبر می شود از شدت عصبانیت بیشتر نوشته های این بانوی هنرمند را از بین می برد.

لازم به ذکر است علاقه مندان می توانند برای مشاهده کامل این گزارش تصویری به وبسایت شبکه آی فیلم 2 بخش گزارش های «نگاه آی فیلم» مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید:

 «تهران: میزبان مراسم بزرگداشت «رابعه بلخی» شاعر افغانستانی

رابعه بلخی؛ سمبل عشاق افغانستان

م ا 

نظر شما
ارسال نظر