نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1243
-
الف
+

خطر فرو ریزی قلعه تاریخی «بالاحصار گردیز»

قله تاریخی «بالا حصار گردیز» که صدها سال قدمت دارد در نتیجه باران‌های اخیر افغانستان آسیب دیده است و با خطر فرو ریختن روبه‌رو است.

به گزارش آی فیلم 2، باشندگان ولایت «پکتیا» می‌گویند که بنای تاریخی «بالاحصار گردیز» که صدها سال قدمت دارد در نتیجه باران‌ها و سیلاب‌های اخیر آسیب دیده است، با خطر فرو ریختن روبه‌رو است.

گفته می‌شود که خطر فروریزی این بنای تاریخی به حدی است که به ساکنان محل، دستور داده شده تا خانه‌هایشان را تخلیه کنند.

به نقل از طلوع‌نیوز، «خالقیار احمدزی» رییس اطلاعات و فرهنگ پکتیا اعلام کرده است: این مسئله را با مسئولان در مرکز و سازمان بین‌المللی حفاظت از آثار باستانی در میان گذاشته‌ ایم تا در بازسازی این آبده تاریخی با ما همکاری کنند.

لازم به ذکر است؛ قلعه «بالاحصار گردیز» از مناطق تاریخى ولایت پکتیا شمرده می‌شود که در 40 مترى شرق شهر گردیز، مرکز این ولایت، بالاى یک تپه قرار دارد.

افراد محلی در مورد این قلعه مى‌گویند که این دژ سال‌ها قدمت دارد و توسط حکمرانان آن زمان به عنوان یک سنگر مورد استفاده قرار مى‌گرفته است.

این حصار بالای تپه‌ای که تماما از گِل پُخته احداث شده، قرار دارد.

«بالاحصار گردیز»  350 متر طول و در حدود 40 متر ارتفاع دارد و اطراف آن خندق عریض و عمیقی حفر شده بود که نشانه‌هایی از آن تا امروز باقی است.

در نشانه‌های باقی مانده مشخص است که این قلعه قبل از اسلام، علاه بر اینکه یک مرکز نظامی و استراتژیکی، یک محل مذهبی نیز به شمار می‌رفته است.

از گردیز در طول تاریخ به عنوان «دروازه هند» یاد شده است و تمام جهانگشایان از «اسکندر» تا «احمد شاه درانی» همه از مسیر گردیز و بالاحصار برای رفتن به هند استفاده کردند.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین